IKMAL (197345) AZIEMAH (199909)
9a.
Keputusan dan Perbincangan (Bab 4)
Okey sekarang kita pergi kepada Bab 4 ya bab 4 ini kalau kita
lihat bab 4 ni sebenarnya kita buat analisis Inilah yang dikatakan bab ataupun
kajian awak penulisan awak sendiri apa yang awak kaji selama bertahun-tahun.
Inilah hasilnya jadi dalam bab 4 ni kalau kita lihat dalam buku ini. Kita
sebenarnya kalau bab 4 ni kalau kita ada pengenalan kemudian kita ada analisis
objektif 1 kemudian analisis objektif 2,
analisis objekif 3, rumusan dan kesimpulan. Okey kalau Kita tengok sekarang ya.
Contohnya kita ada kalau kita Berbalik kepada Kajian yang tadi ya kajian kita
yang tadi iaitu kajian Wacana Tekstual Skrip Anamasi Cerita Rakyat Melayu jadi
4.1 pengenalan seperti biasa Pengenalan kita nak memperkenalkan apa ada dalam
bab ini. Jangan keliru ya, biasanya pelajar ni dia pergi letak pengenalan siap
dulu bukan lagi tak perlu tak perlu ada rujukan pengenalan ni kita nak
memperkenalkan apa yang ada dalam bab itu kita jangan bagi dia keliru
kadang-kadang bila dia letak ada pulak rujukan dah jadi rupa macam bab 2
sorotan kajian pula ya. Jadi sekarang ini bahagian pengenalan satu perenggan
kan kita masuk 4.2 iaitu kita dah mula untuk melihat balik kepada objektif kita
yang pertama mengenal pasti Wacana Tekstual
Skrip Animasi Cerita Rakyat Melayu. Jadi tajuk kita ini kita sebenarnya ambil
daripada objektif. Jadi bila kita ambil objektif perkataan mengenal pasti dah
tak ada.
Jadi kita terus kepada wacana tekstual. Okey sambung Skrip
Animasi Cerita Rakyat Melayu ini tajuk dia okey. Dalam tajuk dia ni awak dah
letak, bab mana kita bila pemeriksa tengok "ooo ini dia merujuk kepada
objektif 1". Jadi sekarang ini bila awak dah ambil tajuk ini awak akan
menggunakan teori, teori tu kita nak bincangkan dalam bab 3 tadi. Jadi kita nak
menggunakan teori. Kita bila analisis kita perlu guna teori jika tiada teori
macam seolah-olah kita tidak ada berpegang kepada apa sahaja bermakna, longgar
tu nanti jadi kita punya huraian analisis kita jadi salah. Jadi sekarang ini
kita akan merujuk kepada teori contohnya Wancana tekstual kita akan guna teori
analisis wacana yang dicadangkan oleh contohnya ya. Sekejap saya tunjukkan. Kejap
ya Okey. Contohnya kita ambil teori analisis wacana Normaliza Abd Rahim 2019.
Jadi sekarang teori analisis wacana normaliza. Abd Rahim 2019. Jadi teori
analisis wacana normaliza ni terbahagi kepada tiga elemen ni analisis wacana
iaitu kandungan, konteks dan juga andaian. Okey kandungan ini kita ada tema
yang ini kita ada tatabahasa. Kemudian kita ada latar kita ada emosi. Kemudian
di sini kita ada pendapat perujukan dan juga persoalan. Okey oleh kerana data
yang kita nak analisis dalam bab 4 ni kita nak menggunakan teori analisis
wacana. Jadi kita kena rujuk, kita kena tulis beginilah. Setelah kita tulis tajuk
ini, kita terus pergi ke 4.2.1 iaitu kandungan. Kita kena tulis ya apakah
elemen dia terus dekat dalam ni. Hal ini kerana pemeriksa bila dia tengok,
"oh kajian ini memang merujuk kepada teori".
Jadi itu yang betul, jadi kandungan, dalam kandungan itu
maknanya sekarang awak buat keputusan bahawa setiap elemen ni awak kena
sediakan lima bukti. Jadi bukti tu kita dah dapat daripada skrip tadi. Jadi
kandungan apa, kemudian daripada kandungan daripada skrip, awak dah ada
data-data yang awak dapat tu tadi ya. Jadi contohnya awak dah ada sistem coding
ya. Macam contohnya sekarang skrip animasi cerita rakyat awak ada skrip. Awak
ambil lebih kurang 30 skrip animasi dan awak nomborkan skrip animasi itu dengan
menggunakan coding skrip. Okey skrip SK ke. Ni terpulang ya skrip satu sehingga
SK 30. Jadi awak ada SK 1 hingga SK 30. Jadi sekarang ini awak boleh letak jadi
maknanya daripada 30 itu tadi 3o contoh itu tadi. Awak cuma nak ambil lima
contoh, sedangkan yang lain tu memang ada tapi yang itu kita letak kat lampiran
kita tak boleh nak nak murai sampai 30 tu saya rasa ada empat lima jilik nanti
awak punya tesis. Jadi sekarang ini contohnya ya, ini apa nama skrip. Okey yang
ini dia punya tema. Okey sebab tadi bawah kandungan ialah tema. Jadi sekarang
contohnya awak letak skrip SK10, SK13, SK 20, SK 23, SK, sebab yang ini yang
awak peroleh. Kejap ya. yang ini awak boleh letak jadual satu. Okey tema
kekeluargaan contoh ya. Sebab awak sendiri sudah kenal pasti daripada 30 skrip
ini awak dah kenal pasti ada contohnya, 5 tema.
Lima tema yang
menyerah dalam Skrip ini. Jadi daripada tema kekeluargaan dan adalah tema-tema
yang lain jadi daripada tema kekeluargaan, awak dapati bahawa skrip yang lima
ini yang nampak menyerlah jadi awak ambil yang skrip 10 kemudian awak letak tema apa. Memanglah
kita letak tema kekeluargaan bermakna kekeluargaan. Kemudian kekeluargaan lagi
tapi walaupun semua ini kekeluargaan. Tetapi awak kena pastikan bahawa dari
segi macam mana yang ada tema kekeluargaan kerana cerita dan rakyat ini. Kadang-kadang
dari segi kekeluargaan tu contohnya cerita pipit dengan cenderawasih ya. Burung
cenderawasih itu dengan anak dia bermakna 2 sahaja. Keluarga ni itu jadi
maknanya di sini kekeluargaan awak letak dia punya watak. Okey cenderawasih dan
anaknya contohnya. Okey yang kekeluargaan SK13 nak cerita yang SK13 pula
kekeluargaan apa watak yang menunjukkan kekeluargaan tersebut jadi awak
senaraikan. Kemudian bawah jadual 1 di bawah inilah yang awak buat huraian
iaitu jadual 1 di atas. Okey menunjukkan tema kekeluargaan, kemudian dalam sini
Awak huraikan satu-satu ini. Jelaskan tentang tema kekeluargaan tentang skrip
ke 10 ini tentang watak oleh cenderawasih dan anaknya. Macam mana yang
menunjukkan tema kekeluargaan. Sebab itulah awak kena ambil ayat dalam skrip itu,
ayat dalam itu yang dan ditunjukkan di sini sebagai bukti letak kat sini.
"Ayat ini menunjukkan kekeluargaan" yang mana cenderawasih dia telah
contohnya lah dia telah memberi Anak dia makan. Contoh dia dengan dengan penuh
kasih sayang sebab ayat dalam skrip untuk menunjukkan sebegitu.
Jadi kemudian awak jelaskan. Kemudian setelah awak dah kenal
pasti tema kekeluargaan itu berikan awak punya pendapat. Pendapat awak pula,
apa yang awak dapat dibahawa adakah ini menunjukkan kekeluargaan. Macam mana
contoh menunjukkan kekeluargaan contohnya pemburu dengan anaknya di rumah
dengan isteri ataupun contohnya pengail ikan. Ha jadi itu yang awak kena buat
jadi serta dengan pendapat. Jadi pendapat ni, biasanya pelajar dia boleh tulis
ya. Hal ini berkemungkinan perkataan ini. Hal ini berkemungkinan, sebab ini
daripada pendapat awak jadi pendapat ni kita boleh menggunakan perkataan hal
ini berkemungkinan "burung cendrawasih seekor burung yang sangat penyayang
terhadap anaknya kerana burung cenderawasih didapati sentiasa berada disisi
anaknya. Jadi Itulah pendapat awak tu kan. Jadi awak huraikan sampai habis.
Kemudian belum habis di situ lagi, kemudian jadual yang kedua pula. Jadual
kedua pula tema lain pula serupa juga huraian yang ini. Yang bahagian huraian
yang ini dia bukan dalam satu perenggan, biasanya dia letak dalam dua
perenggan. Kita pecahkanlah sebab kalau tidak nanti dia jadi terlalu panjang
dia akan pergi ke satu halaman dua halaman sampai macam tu. Jadi dan jadual 2,
jadi sekarang untuk kandungan sahaja yang tema itu awak dah ada lima jadual
Okey 5 jadual, ini dah 5 dah belum masuk lagi yang bahagian yang kedua Iaitu
yang kita nak huraikan dia punya mengikut teori ini iaitu konteks. Ini baru
bahagian ini jadi maknanya sekarang 4.2.1. Ni sekarang kita masuk 4.2.2. poin 2
ini baru masuk konteks. Bila awak dah letak konteks ini, awak huraikan dulu
okey. Huraikan apa itu konteks, menurut normaliza Abdul Rahim 2019. Serupa juga
yang tadi saya lupa nak bagi tahu ya di sini nanti awak kena huraikan apa
maksud kandungan menurut teori analisis wacana normaliza Abdul Rahim 2019.
Huraikan sedikit di sini baru nak masuk jadual. Serupa juga yang ini maknanya
masuk kat sini huraikan apa makna konteks menurut teori analisis wacana
Nurhaliza Abdul Rahim. Kemudian barulah awak
bahagikan kepada yang ini. Yang ini oleh kerana bawah elemen konteks ada
tiga jadi menurut teori ini kalau tatabahasa ni sangat luas. Terpulanglah
kepada pelajar contoh memilih tiga tatabahasa 3 latar 3 emosi. Jadi
terpulanglah sebab tatabahasa besar jadi,terpulang kepada teks itu. Jadi
sekarang dalam skrip itu awak rasa ini banyak ke yang itu banyak ke jadi itulah
yang buat kajian. Kalau macam latar ini terbahagi latar masa latar tempat dan
latar masyarakat. Emosi, positif, negatif,
jadi yang ini awak terus boleh bahagikan. Yang ini ada banyak jadi
maknanya awak kena pastikan Sistem penomboran dia biar betul.
Jadi sekarang ini konteks kita dah hasil apa itu konteks.
Jadi 4.2.1, kita masuk tatabahasa dalam nota tatabahasa, huraikan dulu apa itu
tatabahasa. Jadi menurut siapa siapa-siapa tahun berapa tatabahasa ni, tapi
kajian ini berfokus kepada tiga sahaja. Jadi apa dia, jadi yang ini memang
banyaklah kalau tak ada sistem penomboran nanti kita akan keliru. Ini barulah
kita pecahkan kepada apa dia untuk bawah tatabahasa ni jadi kita ambil tiga
sahaja yang bawah tatabahasa. Jadi awak nak fokus kepada apa sekarang ni kalau
tatabahasa. Kemudian seperti biasa ada
subtopik, huraikan sikit apa makna tu. Kemudian yang ini barulah awak masukkan
data, ingat ye dah masukkan data tu, ingat ye data semua jadual dalam tesis
perlu ada garis yang melintang sahaja yang menegak tidak perlu ada. Jadi letak
kat sini jadual dan hurai. Jadual ni Nombor ni sambung balik tadi. Tadi jadual
dah sampai 5 ni sekarang 6. Jadi untuk tatabahasa ni oleh kerana awak kena
ambil 3, jadi awak boleh, ni tiga ni data bahasa ni subtopik ni ada 3.Jadi awak
boleh sediakan tiga jadual.
Tiga jadual untuk tatabahasa, tiga jadual untuk, maknanya
latar ada 3 ni. 3 untuk latar masa 3 untuk tempat 3 untuk ni, emosi pun sama 3
positif 3 negatif. Jadi huraikan ingat perlu dia bila kita tulis kita kena
tulis jadual 6 di atas. Sebab ada pelajar yang ditulis jadual 6 menunjukkan,
dah kita pula sebagai pemeriksa kita tercari-cari, mana pula pergi jadual di atas
ke kat bawah. Jadi tak boleh kena tulis kalau di bawah di bawah di atas di atas
dan huraian. Sebab itulah bab 4 sistem penomboran ini penting kerana kita nak
tahu sama ada Ia adalah subtopik atau sub-sub topik macam ni hah. Kan kita sub
topik ini. Ini anak kepada ni jadi sub-sub topik macam ni. Jadi anak dia sub-sub topik jadi anak kepada
ni jadi sub sub-sub topik. Jadi bila ada nombor kita dah, Oh ini sebenarnya
bawah kategori yang ini. Ini contoh huraian Jadi kalau contoh ni sekarang yang
lain tu sama. Jadi sekarang objektif kajian ini, kita ada dua nombor satu tadi
menganalisis wacana tekstual. Jadi dia ambil dua ini dengan mengajukan dua
elemen pertama dengan elemen kedua teori analisis wacana. Kemudian objektif
tiga menggunakan teori elemen ketiga daripada analisis wacana iaitu andaian.
Yang mana dia temubual pelajar dan beri komen tentang skrip animasi cerita
rakyat. Jadi dia pecahkan yang ini sajalah , makna ini tak perlu lagi dah ini
untuk objektif satu, ini untuk objektif kedua. Jadi lebih jelas ya. Jadi
sekarang ini kalau kita lihat, habis je dia tadi kandungan dah siap. Okey
kandungan dah siap. Bermakna konteks dah siap, bermakna dah siap objektif satu.
Jadi setelah itu bermakna awak kena letak dia punya rumusan.
Rumusan untuk objektif satu iaitu rumusan untuk kandungan dan
konteks jadi tulis rumusan sini dalam satu perenggan. Dalam ini sangat penting
ya. Yang mana perlu sokong kajian daripada bab dalam bab dua. Sebab bab dua tu
tadi ialah sorotan Kajian yang berkaitan dengan kajian kitakan. Kena sokonglah,
kemudian kita kena sokong dengan teori. Jadi kena sokong dengan Teori contohnya
analisis yang awka buat ni tadi disokong dengan teori analisis wacana normaliza
abd Rahim 2019. Jadi sokongan dengan teori, jadi apa ni awak rumuskan, tengok
sama tak jadi perkataan contohnya, perkataan selari, kajian ini selari , kajian
ini hampir sama, kajian ini apa lagi.
Jadi perkataan-perkataan ini yang awak kena pilih bersesuaian yang bertepatan
ataupun kajian ini bertepatan dengan hasil kajian yang dilakukan oleh blablabla
yaitu dalam bab2. Jadi kena letak sokongan ini letaklah kajian. Tapi sokongan,
ingat ya sokongan kajian haruslah daripada kajian 5 tahun terkini sahaja. Okey
pastikan 5 tahun terkini saja, kalau sekarang ini contoh 2020 jadi tahun terkini
ialah jadi lima tahun kebelakang. Jadi lima tahun kebelakang bermakna sampai
2016 sahaja. Jangan sokong Kajian yang beribu 2010, 2009, 1980-an la. Sebab
kita kena kenal pasti bahawa kajian-kajian memang dah tentang wacana contohnya
banyak telah banyak dilakukan sejak dulu lagi. Animasi pun banyak tetapi
Animasi cerita rakyat pun banyak , tapi cerita rakyat yang luar negaralah.Jadi
kita kena yang terkini supaya tesis kita adalah lebih berkualiti dan up to date
ya dan terkini. Jadi itu sangat penting Jadi sekarang ini baru rumusan untuk
objektif satu. Kalau kita masuk rumusan untuk objektif dua pula kalau kita
masuk objektif dua pula bermakna kita masihlah ada rumusan 4.3. Objektif 2 tadi
dia tulis dekat sini tadi menganalisis kesan menganalisis kesan skrip animasi
cerita rakyat. Jadi maknanya kat sini kesan, jangan tulis perkataan analisis
Ya. Kesan krip blablablablabla, ayat yang awak dapat daripada atas tu. Kemudian
barulah awak letak andaian.
Okey huraikan sikit dulu apa maksud andaian menurut normaliza
Abdul Rahim 2019, andaian bla bla bla bla bla bla. Okey kemudian dah masuk
andaian tu barulah kita nak masuk kepada yang ini, pendapat. Ini ialah sub
topik untuk pendapat. Jadi huraikan dulu, huraikan apa menurut normaliza abd
Rahim, pendapat ppa dia merujuk. Pendapat tu apa dia, beri definisi menurut
normaliza abd Rahim tu. Setelah ni barulah ada jadual ini jadual ini. Jadi
tiap-tiap satu tu awak boleh bagi dia punya bukti daripada perbualan
kanak-kanak itu tadi. Di sini juga awak kena pakai sistem coding. Cording
bahasa eh, ni bukan coding sisstem coding komputer sains. Tadi kita dah ada
coding untuk skrip. Sekarang kita kena ambil coding untuk sampel kajian. Iaitu
sebab kita dah nak temubual pelajar sekolah rendah. Sekolah rendah contoh kita
ambil 30 orang. Adakah kita nak tulis S1 sehingga S30. Jadi ini yang awak kena
letak kat dalam analisis bab 3, macam mana yang sistem coding awak ni hah. Jadi
yang ini awak buat keputusan sendiri. Ini cuma cadangan. Jadi awak letaklah kat
sini S1 ke, daripada apa yang awak dapati. Jadi semua data-data perolehi ni
memang kita kena letak dekat belakang kat lampiran. Namun yang kita letak kat
sini cuma yang berkaitan saja sebab ada yang ayat yang tidak menunjukkan
pendapat, ada ayat yang tidak menunjukkan perujukan, ada ayat tidak menunjukkan
persoalan iaitu bentuk daripada analisis
teori analisis wacana normaliza abd Rahim 2019. Jadi awak pilih, pilih mana
yang sesuai sahaja.
Jadi diakhirnya juga jangan lupa kita akan letak rumusan,
nombor tu 4.3.2 rumusan. Rumuskan balik apa ada tentang dapatan atau keputusan
kajian awak dapat daripada objektif 2 dan ingat seperti yang tadi juga rumusan
itu, awak kena sokong dengan kajian. Kajian lima tahun Kebelakangan saja.
Kemudian sokong dengan teori. Okey mesti ada bermakna di sini yang kita akan
sokong daripada keputusan kajian ini kita akan sokong. Kemudian ini akhirnya
ialah 4.4 barulah kesimpulan.
Okey dalam kesimpulan, saya jelaskan lagi sekali, ayat akhir
mestilah kita cerita tentang apa yang ada dalam bab seterusnya. Ini adalah
supaya ada kesinambungan diantara 2 bab dan bab 5 contohnya ayat akhir bab
terusnya Apa dia bla bla bla bla bla bla bla dan sambungnya. Yang ini tentang
yang rumusan saya kata rumusan habis daripada huraian rumusan ini sebenarnya
terpulang kepada pensyarah. Ada pensyarah dia tidak mahu letak rumusan di akhir
setelah kita analisis. Dia sekadar ada yang disokong kajian pada tiap tiap,
tiap tiap huraian tu disokong itu terpulang kepada pensyarah. Sebab bagi saya
mudah sahaja, apa kita rumuskan Kita ulang balik kemudian kita sokonglah. Sama
juga kalau kita letak dalam tu , kalau kita ada letak dalam tu juga,
kadang-kadang ya saya dapati Sebab saya katakan ni. Saya dah pasti ada pelajar
yang dia memang sokong setiap kali dia orang huraian tentang pendapat. Contohnya disokong dah lepas tu dia orang pun
rujukan dia sokong lagi ni ni disokong
lagi. Saya tengok ayat dia sama, ayat
dia sama apa yang disokong pun orang yang sama. Jadi benda tu macam seolah-olah
macam contoh macam tak ada usaha sangat dia untuk membuat ayat yang berbeza
jadi pastikan di sini ayat mestilah berbeza dengan ayat di atas. Sebab yang ini
penting ialah kita nak merumuskan apa keputusan Kajian yang kita peroleh
daripada sini. Okey untuk bab 4 Ini .Okey oleh kerana kita ada dua objektif, objektif satu ingat ya bang empat ni kita
punya. Kita yang analisis ini kita punya kita memang beza dengan orang lain.
Ini yang kita usaha selama ni, inilah kita satu berbual orang, kita usaha pergi
cari budak-budak sekolah tunggu luar pagar kita. Walaupun sebenarnya sepatutnya
ambil kebenaran dekat cikgu sekolah tapi kena keluar daripada sekolah sebab
bawa salah surat. Jadi kita kene tunggu
pula luar sekolah, kena tunggu luar sekolah mak bapa halau pula. Bertabah
jadi penyelidik ni ye. Jadi contohnya daripada objektif satu ini 40 halaman
untuk objektif satu sahaja. Objektif 2, 40 ini untuk Master. Master 40+40= 80.
Kalau PHD kita dah masuk lagi 40, bermakna 120.
Yang ini ingat ye dalam tiap-tiap halaman ni tak bolehlah awak letak,
ala objektif satu 20 jelah. Tapi
objektif 2 kan saya analisis banyak gila. Saya letak 70 lah, tak bolehlah. Lepas tu tiba-tiba sikit je
macam tak laratlah jari ni nak tekan laptop. 10 jelah, dah salah dah. Nampak
sangat bahawa objektif satu ni lebih penting daripada objektif 2 dan 3 . Jadi
dah sanalah di sini, kita mesti sama
supaya setiap objektif kita ini , mesti sama taraf pentingnya. Jadi janganlah
tiba-tiba objektif 3 jadi tak penting. Biasanya objektifnya akhir tu lagi penting
itu yang menunjukkan kebaharuan. Jadi ini yang penting. Jadi kalau memang mesti
ni kalau nak lari sikit pun bolehlah macam contohnya objektif satu, 41 objektif
2 Okeylah 39, objektif 3 alamak terlebih 43 bolehlah. Tapi jangan ketara sampai
macam ni bila macam ni kita dah nampaklah kepentingan tu sangat berbeza.
Jadi macam seolah-olah baik tak payah wujud je objektif satu.
Objektif 3, buang jelah baik tak payah ada. Tiba-tiba kajian ada satu je
objektif lah Prof itu memanglah saya tak tahu nak cakap apa Kan . Saya kata
buatlah Universiti sendiri. Okey jadi
sekarang ini pastikan bab 4 ni ingat ya kita punya. Bila kita punya kita rasa
bangga, penulisan tu kena cantik dalam bab ini ya. Semua bab dalam tesis saya
akan ulang untuk semua, perlu ada penanda wacana. Penanda wacana ini kalau tak
ada dah tak jadi dah penulisan Akademik. Ini sangat pentingnya penanda wacana
kalau tengok daripada dalam buku ini , kita saya ada senaraikan penanda wacana
yang awak boleh pakai. Biasa pelajar di suka sangat nak tahu apa tau. Dia suka
sangat perkataan "oleh itu". "Oleh itu" jelah memanjang
yang jumpa sepanjang-panjang .Ni nampak ni ada penanda wacana ada beratus-ratus
penanda wacana. Silalah gunakan semuanya, kita boleh gunakan berlainan
menunjukkan ia penulisan Akademik dan bila kita baca tesis tu alah sejuknya lah
hati membaca tesis ni kan. Jadi Bukankah gunakan penanda wacana, tetapi ada
masalah pula adalah Pelajar ni tesis ni saya baca memang dia pakai penanda
wacana, sangat bagus. Tak tahulah Bukan daripada buku saya kut dia ambil
penanda wacana ni daripada Internet ke apa ke. Tetapi tengok Memang tak jadi
maksud saya penanda wacana tu tak kena dengan ayat tu. Jadi macam ni memang
perkataan tu memang orang kata apa tak pernah didengar lah oleh masyarakat.
Jadi bila tak pernah dengar contohnya memang jaranglah pernah dengar tapi
jarang digunakan macam contohkan perkataan saya ambil contoh ya.
Namun demikian suatu hakikat yang tidak boleh dikesampingkan
ialah bla bla bla bla. Tapi itu penanda wacana tu untuk ayat pertama okeylah tu
cantik dah tu tiba-tiba ayat yang seterusnya tu dia dah jadi tak betul dah. Apa
bendalah yang dia buat dengan dia kan. Tak kena dengan pemilihan penanda wacana itu. Maka adalah
wajar untuk pelajar menggunakan penanda wacana yang betul dan pelbagaikan.
Jangan guna perkataan "Oleh itu" daripada halaman 1 sampai halaman
akhir. Ini penanda wacana saya akan ulang untuk semua bab juga ya dalam video
ni saya akan ulang semua sekali supaya menjadi peringatan kepada pelajar ya.
Okey jadi saya rasa bab 4 ni dah okey,
jadi jika saya dah terangkan dengan jelas dan juga penggunaan
jadual-jadual ini juga ni. Jadi ingat dengan jadual ni jangan ya, kalau
bolehlah ada pelajar dia suka buat macam ni tau jadual ini oleh kerana jadual
bab 4.
Dia buat jadual 4.1, jadual 4.2, jadual 4.3. Boleh tak ada
masalah, itu terpulang kepada pelajar dan juga terpulang kepada persetujuan
pensyarah. Jadi itu pelbagai. Tetapi pastikan bahawa macam ni , bila kita buat
macam tu memang pensyarah bersetuju awak punya penyelia. Awak pun rasa macam
cantiknya letak 4.1 tetapi pemeriksa yang melihat atau baca tesis awak adalah
orang yang berbeza. Itu yang kata sekolah yang berlainan "School of
though" . Jadi bila school of though itu berbeza bermakna mungkin saya
punya pemikiran cara saya adalah begini begini begini. Cara bersyarah tu
begini-begini. Cara buat pelajar lagilah bukan saja begini begini begitu dan
sebagainya sebab pelajar ni kan dia macam kreatif sikit kan.Jadi terpulang yang
penting ialah kita bila buat kita nak pastikan bahawa mudah untuk memeriksa tu baca
dan mudah pemeriksa tu faham apa benda yang kita nak cakap kan. Kita jangan
bagi dia susah, kalau dia susah nanti kita kena buat tesis ni lagi sekali
Alamat lah kita bergraduat lagi lima tahun akan datang ya. Jadi jangan, Kita
ingat ya memang kita, kita seboleh-bolehnya
jangan terlalu lama buat tesis ye. Tulis menulis ni kerana bila terlalu
lama kita akan rasa macam kita rasa sangsi. Betul ke yang saya buat selama ni,
ke saya ni berpura-pura ke angan-angan ke pura-puraan pandai ke. Ha dah tak
pastilah ya Okey saya rasa ini saja untuk bab bab 4 ya.
Decisions and Discussions (Chapter 4)
Okay now we go to Chapter 4 yes this chapter 4 if
we see chapter 4 in fact we do this analysis which is said to be chapter or
your own study of what you have studied for many years.This is the 3result so
in chapter 4 if we see it in this book.We actually if chapter 4 is if we have
an introduction then we have an objective analysis 1 then objective analysis 2,
objective analysis, formulation and conclusion.Okok if We look at it now
yes.For example, if we revert to a study that is what is our previous study,
namely the Textual Discourse study of Malay Folk Story Anamasi Script so 4.1
introduction as usual Introduction we want to introduce what is in this
chapter.Don't be confused yes, usually the student ni he goes to put the
introduction ready first no longer needs no reference to introduce what's in
that chapter we don't for him to be confused sometimes when he puts a reference
point dah so looks like chapter 2 highlights of the study yes.So now the
introduction section of one paragraph we enter 4.2 i.e. we are starting to look
back at our objective of identifying the Textual Discourse of Malay Story
Animations.So our title is this we actually take out of the objective. So when
we take the objective of the word identifying dah is not available.
So we go straight to the textual discourse. Okey
continues this Malay Folk Story Animation Script title he okey.In the title he
ni you lay, which chapter we are when the inspector sees "ooo this he refers
to objective 1".So now when you take this title you will use the theory,
the theory we want to discuss in chapter 3.So we want to use the theory. We
when our analysis needs to use the theory if there is no theory as if we
weren't there sticking to anything meaningful, loose tu later so we have a
description of our analysis so wrong.So now we will refer to the theory for
example Wancana textual we will use the theory of discourse analysis suggested
by for example yes.A moment I showed it. Yes Okey's cruel. For example we take
the theory of Normaliza discourse analysis Abd Rahim 2019.So now the theory
analysis of normaliza discourse.Abd Rahim 2019.So the theory of normal
discourse analysis is divided into three elements of discourse analysis i.e.
content, context and assumptions.Okies of this content we have this theme we
have grammar.Then we have our background there is emotion. Then here we have a
persuasive opinion as well as the question.Okioy because of the data we want to
analyze in chapter 4th we want to use discourse analysis theory.So we have to
refer, we have to write this way. Once we wrote this title, we continued to go
to 4.2.1 i.e. content.We have to write yes what elements he continues to be
close in ni.This is because the examiner when he sees it, "oh this study
is indeed referring to the theory".
So that's right, so the content, in that content
means now you decide that every element of you have to prepare five
evidences.So our proof is able to get from the script earlier. So what content,
then from the content from the script, you've got the data you got yes.So for
example, you have a coding system yes. For example now the animated script of
your folk story has a script.You take approximately 30 animated scripts and
number the animated script using the script coding.Okey script SK to. Ni is up
yes script one up to SK 30.So you have SK 1 to SK 30.So now you can put it so
meaning of the 30th example earlier. You just want to take five examples,
whereas others are there but that we put an attachment we can't want to murai
up to 30 tu I think there are four different jilik later on to have a thesis.So
now this is for example yes, this is what the name of the script is. This
okokell he had a theme.Okoky reasons below content are themes. So now for
example you put the SK10, SK13, SK 20, SK 23, SK, which is why you get it.The
plure ya.this one you can put a table of one. Okey family theme example
yes.Because you've identified yourself from these 30 scripts you identify for
example, 5 themes.
Five themes that give up in this Script. So from
family themes and are other themes so out of family themes, you find that this
five-script that looks highlights so you take the script 10 then you put what
theme is.Indeed, we put the theme on family meaning family. Then family again
but despite all this family.But you need to make sure that in terms of what
family themes have because these stories and people are sometimes in terms of
family for example the pipit story with souvenirs yes.The souvenir bird with
the child he means only 2. The family so it means that here your family puts
him to have a character.Okey souvenirs and her son for example. Okey family
SK13 wants a story that SK13 is a family of what characters show the family so
you list. Then under table 1 below is what you made a description of table 1
above.Okey shows a family theme, then in here You describe this one.Explain
about family themes about this 10th script about the character by the souvenir
and his son.How to demonstrate family themes. That's why you've got to take a
verse in that script, a verse in that one and shown here as proof of put kat
here."This verse shows family" for which souvenirs he has for example
is that he has given The Child he eats.An example of him lovingly causes a
verse in a script to show it this.
So then you explain. Then once you have identified
the theme of the family, you have an opinion.Your opinion, what you can be
brought about is this showing family.Such examples indicate family for example
hunters with his son at home with his wife or for example fish referees.Ha so
that's what you've got to do so as well as with opinions.So opinion ni, usually
the student he can write yes. This is probably the word.This is probably the
reason for this from your opinion so that my opinion can use this word is
probably "the bird of a very caring bird against its offspring because the
souvenir bird is found to always be at its child's fill.So that's your opinion.
So you describe until exhausted.Then it hasn't finished there yet, then the
second schedule anyway.The second table, on the other hand, is similar to this
description. Which part of this description he is not in one paragraph, usually
he puts in two paragraphs.We break down because otherwise he is so too long he
will go to a two-page page until sort of tu.So and table 2, so now for the
content alone that theme you have in five tables Okey 5 tables, this is dah 5
dah not yet the second part of which is what we want to describe him have
according to this theory i.e. context.This is new this section so its meaning
now means 4.2.1.Ni now we're in 4.2.2.this 2 point just enters context. When
you put this context in, you describe the okey first.Describe what context is,
according to normaliza Abdul Rahim 2019.Similarly as well that I forget to know
yes here you have to describe what the content means according to the theory of
normal discourse analysis Abdul Rahim 2019. Describe a little here just getting
in Schedule. Similarly, this meaning that enters kat
here describes what context means according to Nurhaliza Abdul Rahim's
discourse analysis theory.Then you've divided it into this one. This is because
the bottom of the context element there are three so according to this theory
if the grammar is very wide.It is up to the sample students choosing three
3-background 3 emotional backgrounds. So it's up to the reason for big grammar
so, it's up to that text.So now in that script you taste this a lot to that one
a lot into so that's what do the study.If this background is divided into
backgrounds and backgrounds of society.Emotions, positive, negative, so this
one you can continue to divide.This one has a lot so meaning you've got to make
sure the numbering system he let right.
So now our context is dah the result of what is
context.So 4.2.1, we enter grammar in grammar notes, describing first what is
grammar.So according to whoever year how grammar is, but this study focuses on
three only.So what is he, so this is indeed a lot if there is no numbering
system later we will be confused.This is just that we break down into what he
is for under-grammar so we take the only three under grammar.So you want to
focus on what you are now if grammar.Then as always there is the subtopic,
describe a little what the meaning of tu.Then this one you just entered the
data, remember ye insert the data tu, remember ye the data of all tables in the
thesis there should be a hovering line alone that vertical does not need to be
available.So put here a table and parse. Table ni Number to resume
earlier.Earlier the schedule is up to 5 ni now 6.So for grammar ni because you
need to take 3, so you can, ni three ni language data ni subtopic is available
3.So you can set up three tables.
Three tables for grammar, three tables for, meaning
the background has 3 ni.3 for 3 timeline for 3 places for ni, emotions are
equal to 3 positive 3 negatives.So describe the need to remember him when we
write we write table 6 above.Because there are students written table 6 shows,
dah we are as our inspectors are looking for, which in turn goes the table
above to the bottom.So it is not possible to write if below below above and a
description.That's why chapter 4 of this numbering system is important because
we want to know whether It is subtopic or sub-sub-topic like ni hah.Kan we
sublicate this topic. This is the son of this so sub-topics like this. So her
son sub-sub-topic so son of ni so sub-topic sub-topic.So when there are numbers
we've got, Oh this is actually under this category.This is an example of a
description So if the example is now the other one is the same.So now the
objectives of this review, we have two number ones earlier analyzing textual
discourse.So he took these two by asking the first two elements with a second
element of discourse analysis theory.Then the objective of three uses the
theory of the third element of discourse analysis i.e. assumptions.Which he
interviews students and comments on the animated script of the folk story.So he
broke this one alone, this meaning no longer needs to be this for the objective
of one, this is for the second objective.So it's clearer yes. So now if we see,
exhausted je he's last the contents of dah ready.Okby content is ready. Meaning
that the context is ready, meaning dah is completed objective one.So after that
means you have got a formula.
Formula for one objective i.e. formulation for
content and context so write a formula here in a paragraph.In this very
important yes. Which to support the study from a chapter in chapter two.The
reason for chapter two of these is the highlights of the study associated with
our study.Why support, then we have to support theory. So support the Theory
e.g. analysis that is awesuous for this is supported by the theory of normal
discourse analysis abd Rahim 2019.So the support with the theory, so what ni
you summarize, look equally so word for example, parallel words, this study is
parallel, this study is almost the same, this review is what else. So these
words that you have to choose fit in accordance with or this study coincided
with the results of the study done by blablabla yaitu in chapter2.So put this
support put on the study. But support, remember yes research support should be
from the latest 5-year study only.Okay keeps the latest 5 years, if now the
example of 2020 so the latest year is five years back.So five years backwards
meant until 2016 alone. Don't support studies that were thousands of 2010,
2009, 1980s la.The reason we have identified is that studies are indeed dah
about discourse e.g. many have done a lot since then. The animation is plentiful but animated folksy stories a lot,
but folk stories are overseas. So we have the latest so that our theses are of
better quality and up to date yes and up to date yes and up to date.So that's
very important So now it's new formulation for objective one.If we enter a
formulation for the objective of two if we enter the objective of two which
means that we still have a formulation of 4.3.The objective 2 he wrote close
here earlier analyzed the effects of analyzing the effects of animated scripts
of folk stories.So what this means, don't write the word analysis Yes.Effects
of blablablablabla crystals, the sentences you get from on top of tu.Then you
put the assumption.
Okay explain a little first what is the meaning of
the assumption according to Abdul Rahim normaliza 2019, assumption blah blah
blah blah blah blah. Okay then we made that assumption and then we want to get
into this one, opinion. This is a sub-topic for opinions. So explain first,
explain what according to normaliza abd Rahim, ppa opinion he refers to. What
is his opinion, give a definition according to normaliza abd Rahim. After this,
there is this schedule. So every single one you can give him evidence from the
child's conversation earlier. Here too you have to use a coding system. Cording
language eh, this is not a computer science coding system coding system. We
already have coding for the script. Now we have to take coding for the study
sample. That is why we want to interview primary school students. Elementary
school example we take 30 people. Do we want to write S1 to S30. So this is
what you have to put in the analysis of chapter 3, how is your coding system
hah. So this one you make your own decision. This is just a suggestion. So you
put here S1 to, from what you found. So all the data obtained, we have to put
it near the back of the attachment. However, what we put here is only relevant
because there are sentences that do not show opinion, there are sentences that
do not show reference, there are sentences that do not show questions that are
forms from the analysis of the analysis of discourse analysis normaliza abd
Rahim 2019. So you choose, choose which one suitable only.
So in the end, don't forget we will put the
formula, the number is 4.3.2 summary. Summarize what is available about the
findings or results of the study you got from objective 2 and remember as
before the summary, you have to support the study. Five-year study Only
recently. Then support with theory. Okay there must be a meaning here that we
will support from the results of this study we will support. Then this is
finally 4.4 then the conclusion.
Okay in conclusion, I explain again, the last
sentence we must tell about what is in the next chapter. This is so that there
is continuity between 2 chapters and chapter 5 for example the last sentence of
the next chapter What is he blah blah blah blah blah blah blah and continue.
This one is about which formulation I said the formulation runs out of
description of this formulation is actually up to the lecturer. There are
lecturers he does not want to put a conclusion at the end after we analyze. He
simply supported the study on each one, each of the descriptions supported was
up to the lecturer. The reason for me is simple, what do we formulate We repeat
then we support. It's the same if we put it in there, if we put it in there
too, sometimes yes I find the reason I say this. I'm sure there are students
that he does support every time he is a descriptive person of opinion. For
example, he was supported after that, he was the person whose reference he
supported again, this is supported again. I see his sentence is the same, his
sentence is the same as what the same person supports. So that thing seems like
an example like he did not make much effort to make a different sentence so
make sure here the sentence must be different from the sentence above. The
reason why this is important is that we want to formulate what the results of
the study we get from here. Okay for chapter 4 This .Okay because we have two
objectives, one objective remember yes bang four we have. We who have this
analysis we have we are different from others. This is what we have been trying
to do all this time, this is us talking to people, we are trying to go and look
for school children waiting outside our fence. Although in fact you should take
permission from the school teacher but you have to leave the school because you
brought the wrong letter. So we are here waiting outside the school, we have to
wait outside the school for parents to drive away. Persevere to be a
researcher. So for example from objective one this is 40 pages for objective
one only. These 2, 40 objectives are for the Master. Master 40 + 40 = 80. If our
PHD has entered 40 more, it means 120. This one remembers that in each of these
pages you can not put, as the objective of one 20 is clear. But objective 2 I
did a lot of crazy analysis. I put 70, I can't. Then all of a sudden it looks
like this finger doesn't want to press the laptop. 10 o'clock, it's wrong. It
seems that objective one is more important than objectives 2 and 3. So here it
is, we must be the same so that each of our objectives, must be of equal
importance. So do not suddenly objective 3 so unimportant. Usually the
objective of the end is more important that shows the novelty. So this is what
matters. So if it is indeed necessary, if you want to run a little, it can be
like for example one objective, 41 objective 2 Okay 39, objective 3 alamak more
than 43 can. But do not be so obvious like this when we have seen that the
importance is very different.
So it seems like it doesn't have to be an objective
one. Objective 3, dispose of it well, there is no need for it. Suddenly the
study has an objective je Prof that of course I do not know what to say Kan. I
said make your own University. Okay so now make sure chapter 4 remembers yes we
have. If we have a sense of pride, the writing must be beautiful in this
chapter. All the chapters in my thesis will be repeated for all, there must be
a discourse marker. The marker of this discourse, if it does not exist, is not
Academic writing. This is a very important discourse marker if you look from
inside this book, we have a list of discourse markers that you can use. Usually
students like to really want to know what you know. He really likes the word
"therefore". "Therefore" is a long way to go. We see that
there are discourse markers and there are hundreds of discourse markers. Please
use everything, we can use different shows it is Academic writing and when we
read the thesis it is cool to read this thesis right. So Do not use discourse
markers, but there is a problem is the Student of this thesis I read indeed he
uses discourse markers, very good. I don't know. It 's not from my book that he
took this discourse marker from the Internet to what. But look, it does not
mean that I mean that the marker of the discourse does not fit the sentence. So
like this, that word is what people say, it has never been heard by the
community. So if you have never heard of an example, it is rare to hear but it
is rarely used like for example the word I take an example yes.
Yet one fact that cannot be ignored is blah blah
blah blah. But that is the marker of the discourse for the first sentence,
okay, it's beautiful, then suddenly the next sentence is so wrong. What did he
do with her? It has nothing to do with the selection of the discourse marker.
It is therefore appropriate for students to use the correct discourse markers
and diversify. Do not use the word "Therefore" from page 1 to the
last page. This is a discourse marker I will repeat for all chapters as well
yes in this video I will repeat all once so as a reminder to students yes. Okay
so I think this chapter 4 is okay, so if I have explained clearly and also the
use of these tables as well. So remember with this schedule, don't do it, if
you can, there are students who like to do this, know this schedule because of
the schedule of chapter 4.
He made table 4.1, table 4.2, table 4.3. There can be no problem, it is up to the students and also up to the consent of the lecturer. So that's various. But make sure that like this, when we do that, the lecturer agrees that you have a supervisor. You also feel like it's beautiful to put 4.1 but the examiner who sees or reads your thesis is a different person. That's what different schools say "School of though". So when the school of though is different it means maybe I have an idea the way I am this way this way. The way of lecturing is like this. The way to make students again is not just like this and so on and so on because this student is a little creative right. So the important thing is for us to make sure that it is easy to check and read and easy for the examiner to understand what we want to say . We do not give him a hard time, if he is difficult later we will have to do this thesis again. So don't, We remember yes we are, we should not do the thesis for too long. Write this writing because when it takes too long we will feel like we feel suspicious. Right to what I did all this time, to me pretending to fantasize to pretending to be clever. Ha, I'm not sure, okay. I think this is just for chapter 4.
Rujukan: https://youtu.be/WkDMTy6FJqA
No comments:
Post a Comment