IKMAL (197345)
AZIEMAH (199909)
10
Kesimpulan (Bab 5)
1. Kita
akan mula membincangkan tentang penulisan dalam bab 5 ya. Dalam bab 5 ini kita
sebenarnya mempunyai kalau kita lihat dalam buku ini, kita mempunyai lebih
kurang 6 subtopik. Kalau kita lihat enam topik ini, kita mulakan 5 point 1
iaitu pengenalan seperti yang saya katakan sebelum ini dalam semua bab mesti
mengandungi pengenalan dan juga kesimpulan. Namun bab 5 kesimpulan digantikan
dengan penutup. Jadi pengenalan bab ini kita Cuma huraikan apa yang terkandung
dalam bab ini ia bab 5 ini. Seterusnya kita akan membincangkan tentang rumusan.
Bahagian rumusan ini bahagian rumusan ini sebenarnya kita tengok berapa jumlah
objektif kita, sekarang ni kita ada dua objektif jadi dalam rumusan maknanya
kita akan membincangkan dalam dua perenggan sahaja. Tidak perlu banyak
perenggan sebab kalau rumusan ini kita sudah pun sebenarnya pun kita sudah
bincangkan dalam bab empat. Jadi tidak perlu panjang lebar.
2. Jadi
kita mempunyai perenggan satu perenggan dua. Jadi maknanya sekarang kita
rumuskan objektif satu yang tentang mengenai wacana mengenal pasti animasi
cerita rakyat Melayu letak dalam satu perenggan, kemudian, mengenal pasti
cerita rakyat Melayu dalam kalangan pelajar sekolah rendah dalam perenggan
kedua. Jadi ingat ia dalam rumusan ini kita tidak perlu lagi nak tulis tentang
apa yang data kita dapat, berapa orang sampel apa semua tu. Kita cuma letak
apakah keputusan kajian dari tapi dengan cara rumusan mana secara ringkas
sahaja. Namun jika kita punya kajian kita berbentuk kualitatif, maknanya dalam
rumusan ini kita letaklah data keputusan itu sahaja. Jadi bukanlah data yang
yang kita peroleh tetapi datang keputusan akhir sahaja yang itu kita boleh
letak tempat dalam bentuk penomboran. Jadi dalam rumusan ini ingat ya, ringkas
dan juga dalam rumusan tidak boleh sama dengan rumusan dalam bab 4, tidak boleh
sama kena berhati-hati di situ ya.
3. Seterusnya
kita masuk kepada implikasi. Implikasi ini ialah tentang apakah implikasi
kajian ini, kumpulan kajian ini tentang keputusan kajian ini awak dapat
diperoleh ni. Apakah implikasi dia memberi manfaat kepada siapa. Jadi awak kena
senaraikan dalam bentuk perenggan juga. Jadi pastikan bahawa implikasi ini agak
berbeza dengan awak apa yang awak tulis dalam kepentingan kajian. Jadi yang ini
kita lebih lebih terperinci lagilah. Contohnya kalau kita nampak kepentingan
kajian itu dalam kalangan masyarakat keseluruhannya, jadi dalam jalan implikasi
tu siapa, dengan siapa pelajar sekolah rendah sahaja ka, apa golongan istimewa
ka, pelajar sekolah. Jadi kita akan perincikan dengan dengan lebih teliti
kemudian kita masuk 5.4 ya. 5.4 ini kebaharuan.
4. Okey
ini perkara yang baharu ya perkara yang baharu, yang mana biasanya tesis jarang
kita dapat dapat dapat lihat tentang subtopik ini tetapi kita perlu wujudkan
subtopik kebaruan. Apa kebaharuan ni? Dalam bahasa Inggerisnya ialah novelty.
Jadi novelty ini penting ya. Di mana kita akan menunjukkan apa perkara baru
yang kita peroleh yang kita dapat setelah pada kita jalankan kajian kita dapat
keputusan kajian apa, perkara apa kebaruannya. Kalau kita lihat dalam kita
punya kajian ini di sini, contohnya jadi contohnya dalam animasi animasi cerita
rakyat Melayu ini okey dia ambil terbit oleh Dewan Bahasa Pustaka. Contohnya,
terbit tahun 2020 baru sahaja diterbitkan. Jadi baru diterbitkan maknanya
memang tak ada siapa lagi dalam boleh buat kajian lagi. Jadi awak lah orang
pertama yang buat kajian ini dan juga contohnya sekarang skrip manuskrip
animasi ini skrip animasi ini memanglah perkara baru serupa, benda yang sama
ya, animasi ini di beri pendapat oleh pelajar sekolah, Okey tentang pandangan
dia tentang street animasi nak perkara baru juga jadi perlu dihuraikan dalam
satu perenggan sahaja tentang Apakah kebaruan yang terdapat dalam kajian awak
ini.
5. Jadi
huraikan dalam satu perenggan tentang apa yang tadilah filem animasi itu dan
juga tentang kesan dia Bagaimana pelajar sekolah rendah dapat memberi pendapat
tentang skrip itu tekan dengan skrip tersebut ya cerita tersebut. Okey
seterusnya 5.5 Ini cadangan ini cadangan ini biasanya kekadang pelajar dia buat
silap ya dia buat salah sikit Jadi yang ini awak boleh buat dalam bentuk
subtopik. Jangan letak macam contoh ada pelajar dia pergi letak perkataan
subtajuk dia metodologi kemudian dihuraikan dia angkat ke bawah dia cadangkan
dari segi metodologi ubah. Ini tidak jelas ya. Jadi apa perlu awak buat jangan
letak yang macam ni. Awak kena cadangkan tajuk dia jadi kalau contohnya ini
kajian ini wacana tekstual animasi cerita rakyat okey, jadi awak boleh
cadangkan ya dalam siri animasi cerita rakyat ni ini juga mengandungi lirik
lagu ataupun lagu cerita rakyat jadi awak boleh cadangkan kajian tentang lirik
lagu animasi cerita rakyat jadi bawah ni awak perlu buat huraian-huraian
tentang Apa yang dimaksudkan yang ini okey.
6. Barulah
ini cadangan awak lebih fokus daripada awak letak satu perkataan sahaja itu
tidak berfokus. Jadi itu baru satu. Kemudian, 5.5.2 awak cadangkan yang lain
lagi. Mungkin daripada cerita-cerita ni mesej cerita rakyat tu awak boleh buat
surat alamat mencadangkan kajian kepada kanak-kanak yang berumur 7 tahun untuk
mengenalpasti kata kerja atau kata adjektif dalam manuskrip animasi cerita
rakyat. Itu bendanya kita letak seluruh ayat tu kena beli huraian Apa dia macam
mana kajian itu dijalankan. Okey yang untuk cadangan ini kita letak minima
tiga. Okey minimal tiga dan maksimum kita letak 5 kerana kadang-kadang ada
pelajar dia letak satu sahaja jadi satu sahaja menunjukkan bahawa kajian awak
yang sebelum ni taklah berapa penting dan sampai tak ada kerja lagi yang boleh
kajian lanjutan yang kita boleh cadangkan. Jadi lebih baik kita letak minimat
tiga seperti yang saya kata saya ulang tadi ya, letakkan tajuk-tajuknya Jangan
letak perkataan letakkan tajuk memberi huraian. Letakkan ayat-ayat tajuk tajuk
kajian huraian kemudian letak tiga seterusnya yang akhir ialah penutup yang
penutup ini satu perenggan sahaja Okey.
7. Dalam
satu perenggan sahaja iaitu awak kena tutup bukan sahaja bab 5 tapi keseluruhan
tesis. Jadi yang ini ia perlulah perlu diingat bahawa ini ayat awak sendiri tak
perlu tidak ada data lain tak ada data lagi dah dalam tu tak ada rujukan dah
tak perlu ada, ini ayat awak sendiri. Awak nak tutup untuk awak ni kajian dah
penat nak buat bertahun-tahun aktiviti ni awak perlu tutup ini ayat sendirilah.
Dari ayat yang tentang kajian awak jadi keseluruhan bab 5 ini biasanya 8 hingga
10 halaman tidak perlu panjang kerana kalau dilihat pengenalan ringkas sahaja
dan juga penutup baru seperenggan-seperenggan baru satu halaman yang lain saja
huraian ini lebih kurang, lebih kurang dia punya halaman. Ini akan jadi jangan
lebih-lebih sebab ada dia pasti pelajar dia letak sampai 20 halaman tak tahu
apa yang dia letak kadang-kadang jadi yang banyak sangat halaman tu sebab
rumusan ini dia pergi copy paste daripada bab 4 ataupun huraian yang dia ada ni
entah mana yang dia dapat pula dia letak pula rujukan tiba-tiba ingat yang
dalam rumusan ni dah tak perlu ada rujukan lagi dah tak perlulah sebab kita nak
merumuskan kalau rujukan-rujukan ni kita dah ada letak dalam empat. Jadi tak
perlu ada rujukan bagi dah dalam ini implikasi dia pun tak perlu ada rujukan
dah jadi malah kebaharuan ini pun dah tak perlu ada rujukan, cadangan pun tiada
sebab 45 ni kebanyakkan kita nak simpulkan keseluruhan Kajian yang kita telah
jalankan okey.
Conclusion (Chapter 5)
1. We will start
discussing the writing in chapter 5 yes. In this chapter 5 we actually have if
we look in this book, we have about 6 subtopics. If we look at these six
topics, we start 5 point 1 which is an introduction as I said before in all
chapters must contain an introduction and also a conclusion. But chapter 5
conclusion is replaced by a cover. So the introduction of this chapter we Just
describe what is contained in this chapter it is this chapter 5. Next we will
discuss the formula. This part of the summary part of this summary we actually
see how many objectives we have, now we have two objectives so in the summary
it means we will discuss in two paragraphs only. There is no need for many
paragraphs because if this formula we have already in fact we have already
discussed in chapter four. So there is no need for length.
2. So we have paragraph one paragraph two. So does this mean we now conclude
that the objective of identifying the passage of Malay folklore animation park
in one paragraph, then, identify the Malay folklore among primary school
students in the second paragraph. So remember it in this formula we no longer
need to write about what data we get, how many people sample what it all is. We
only put what the results of the study are but in a concise way only. However,
if we have our study in the form of qualitative, the meaning in this summary we
put the data of the results only. So it is not the data that we get but the
final result only that we can place in the form of numbering. So in this formula
remember yes, concise and also in the formula can not be the same as the
formula in chapter 4, can not be the same to be careful there yes.
3. Next we get into the implications. This implication is about what are the
implications of this study, this study group about the results of this study
you can get this. What are the implications he benefits to whom. So you have to
list it in paragraph form as well. So make sure that these implications are
quite different from what you wrote in the interest of the study. So this one
we are more detailed again. For example, if we see the importance of the study
in society as a whole, so in the implication of who, with whom only primary
school students, what special group, school students. So we will detail in more
detail then we enter 5.4 yes. 5.4 This is a novelty.
4. Okay this is a new thing yes a new thing, which is usually a rare thesis we
can be able to see about this subtopic but we need to create a novelty
subtopic. What is this novelty? In English it is novelty. So this novelty is
important. Where we will show what new things we get that we get after we do
our research we get what research results, what things are new. If we look at
in this study we have here, for example, be an example in Malay folklore
animated animation is okay she published by Dewan Bahasa Pustaka. For example,
the 2020 issue has just been published. So just published means that no one
else can do research anymore. So you are the first person to do this study and
also for example now this animated manuscript script this animation script is
indeed a new thing similar, the same thing yes, this animation is given an
opinion by school students, Okay about his views on street animation want new
things too so it should be described in one paragraph only about What is the
novelty found in this study of yours
5. So describe in one paragraph about what the animated film was and also
about the effect of it How primary school students can give an opinion about
the script press with the script yes the story. Okay next 5.5 This is a
suggestion this suggestion is usually a student he made a mistake yes he made a
little mistake So this one you can do in subtopic form. Do not put as an
example there is a student he went to put the word subtitle he methodology then
described he lift down he suggested in terms of methodology change. This is not
clear. So what you need to do is not put something like this. You have to
suggest the title so if for example this study is textual discourse animated
folklore okay, so you can suggest yes in this animated series of folklore also
contains song lyrics or folklore songs so you can suggest a study on the lyrics
of folklore animated songs so Below you need to make a description of What is
meant by this is okay
6. Then your
suggestion is more focused than you put one word alone it is not focused. So
that's just one. Then, 5.5.2 you suggest another one. Maybe from these stories
the message of the folklore you can make an address letter suggesting a study
to a 7-year-old child to identify verbs or adjectives in the animated
manuscript of folklore. That's the thing we put the whole sentence to buy a
description of What he is like how the study was conducted. Okay that for this
proposal we put a minimum of three. Okay, at least three and we put a maximum
of 5 because sometimes there are students who put only one so only one shows
that your previous study is not that important and until there is no work that
can be further study that we can suggest. So we better put a minimum of three
as I said I repeated earlier yes, put the titles Do not put the word put the
title to give a description. Place the sentences of the title of the title of
the descriptive study then place the next three next which is the closing which
is the closing one paragraph only Okay.
7. In one
paragraph only that you have to cover not only chapter 5 but the whole thesis.
So this one it needs to be remembered that this is your own sentence there is
no need there is no other data there is no more data in there there is no
reference there is no need there, this is your own sentence. You want to close
for you this study is tired of doing years of this activity you need to close
this sentence yourself. From the sentence about your study so the whole of
chapter 5 is usually 8 to 10 pages does not need to be long because if you look
at the brief introduction only and also the new cover of the new paragraphs of
one page only this description is more or less, more or less he has a page.
This will not be more because there he is sure his students put up to 20 pages
do not know what he put sometimes so there are a lot of pages because this
formula he went to copy paste from chapter 4 or the description he has is
somewhere that he got, he put the reference, suddenly he remembered that in
this formula, there is no need for a reference anymore, there is no need
because we want to conclude that these references we have put in four. So there
is no need for a reference for in this implication he also does not need a
reference so even this novelty does not need a reference, there is no reason
for the suggestion 45 most of us want to conclude the whole study that we have
done okay.
No comments:
Post a Comment