IKMAL (197345) AZIEMAH (199909)
8
Metodologi
(Bab 3)
1. Okey
kita dah masuk sebab bab 3 ya bab 3 ni bab metedologi. Metedologi ni memang
kita bila salah huraian kalau salah huraian ya memang salah semuanya ya. Jadi
kalau kita lihat dalam bab 3 Okey kita ada banyak sub topik tujuannya supaya
kita sendiri faham dan pemeriksa pun faham orang lain yang luar di mana-mana sahaja
yang berada dalam Malaysia luar negara bila baca pun faham kerana kita huraikan
secara kita menjalankan kajian Itu namanya methodology. jadi di sini kita lihat
kita ada banyak sub topik ya banyak subtopik di sini iaitu pengenalan reka
bentuk kajian. Kaedah kajian kaedah kajian dibahagi kepada sampai jika perlulah
maknanya kalau ada adalah kita menggunakan sampai dan juga kita ada lokasi
kalau kita menggunakan responden untuk dekat sekolah ke dekat kat mana manalah
orang kampung ke kemudian kita ada bahan ataupun instrumen kajian hak kita ada
prosedur analisis kerangka teori dan kerangka konseptual dan juga kesimpulan.
2. Okey
seperti biasa pengenalan kita bukan kita tadi dalam satu perenggan itu tak ada
masalahlah iaitu 3 point 1 pengenalan kemudian kita ada reka bentuk. Okey reka
bentuk dalam reka bentuk huraian itu dalam pendek dia sebenarnya dalam satu
perenggan ya sebab kita jangan keliru ya. Kita cuma dalam reka bentuk ni cuma
kita nak jelaskan bahawa adakah kita menggunakan kaedah kualitatif atau
kuantitatif, kuantitatif okey jadi gitu kalau kita gunakan kedua-duanya kita
jelaskanlah okey. Jadi kalau misalnya awak nak buat rujukan sikit dekat sini ke
menurut siapa tu tapi adalah wajar untuk tidak beri definisi. Nak buat apa tak
perlu beri cuma kita memberikan bahawa sebab ingat ya sebab sebab tiga ni
huraian tentang kajian kita yang kita yang kita nak jalankan ni. Jadi dalam
satu perenggan cerita pasal kualitatif atau kuantitatif atau kedua-duanya
kemudian kita masuk ke 3 point 3 baru kaedah kajian. Kaedah kajian ini barulah
yang kita nak jalankan kajian ya. Apa kaedah yang kita gunakan. Jadi kalau di
sini Kalau kita gunakan sampel kita letaklah kan letaklah siapa.
3. Jadi
kalau okey kita bagi contoh ya kalau sampai kajian saya saya menggunakan 20
orang pelajar jadi jadi sekarang ini saya kena pastikan bahawa saya kena
huraikan dengan terperinci iaitu saya pakai ni, saya pakai sekolah rendah
lelaki berapa perempuan berapa umur. 9 tahun kena spesifik ya kena spesifik
yang laki-laki perempuan tu kena tahu berapa lelaki lelaki berapa perempuan
yang sekolah rendah ini pelajar sekolah rendah kita dah cakap dah kan. Kemudian
kita ada satu lagi sasub topik tu lokasi-lokasi ini kita kena letaklah contoh
saya contoh ya Sekolah Kebangsaan Serdang. Masalahnya sekarang saya tahu
sekolah tu kat mana Okey pemeriksa tak tahu Okey pemeriksa mungkin tinggal di
negeri lain dia tak tahu kat mana. Mungkin kita akan letak koordinat Okey dan
lebih bagus letak peta apa tu daripada daripada Google map ke daripada apa yang
jelas menunjukkan lokasi, sekolah ini daripada jalan besar daripada supaya kita
tahu sekolah ni di sini dan juga dan juga kena tahulah ni sekolah di luar
bandar atau pun bandar. Jadi kena jelas terperinci itu yang saya kata dalam
metodologi ni kena kena terperinci.
4. Jadi
lokasi kemudian kita ada bahan. Okey tadi kita punya apa nama ni kita punya
kajian ini tadi tentang wacana tekstual saya nak. Jadi sekarang ini saya ada di
samping saya ada lokasi. Okey kajian ini memang tu sebab kita ambil yang pelajar
sekolah untuk kita nak temu bual pasal tekstual lokasi saya juga ada bahan Okey
ataupun instrumen saya gunakan. Jadi yang ini ini ini saya pakai tadi animasi
kan animasi cerita rakyat jadi tengah ceritalah tentang bahan ni cerita tentang
animasi cerita rakyat terbitan Dewan Bahasa Pustaka yang ditulis oleh Normaliza
Abdul Rahim pada tahun ini ini ini animasi cerita rakyat ni Saya yang tulis ya
dan lagu lagu lirik lagu skrip semua saya yang buat ya dan diterbitkan oleh
Dewan Bahasa Pustaka dan kalau nak tengok boleh tengok di Google Store memang
saya dah ada di Google Store ada 33 buah cerita dan 33 buah lagu. Ini promosi
tiba-tiba.
5. Okey
ni sekarang ini bolehlah kalau siapa-siapa nak tunjuk kepada anak saudara
ataupun jiran punya anak saudara atau jiran punya jiran punya jiran punya anak
saudara ataupun anak dia cucu dia pun boleh murah je sebenarnya kita jual dan
semua itu animasi itu saya yang buat payment saya buat dan dia orang Dewan
Bahasa yang terbitkan maknanya memang bahasanya bagus dan cerita rakyat dalam
cerita rakyat Melayu kita Turun temurun silalah tengok kat Google ya. Google
Talk dekat handphone tak ada yang pun. Okey jadi sekarang yang bahan ini tadi
kita masukkan ini, kemudian di sini juga kita akan letak apa synopsis, okey
sinopsis cerita rakyat. Contohnya tajuk cerita rakyat nombor satu iaitu
Cenderawasih.
6. Contoh-contohnya
saya terletak saya perlu letak sinopsis Sebab sekarang kita perlu ingat kita
tahu cerita ni tetapi pemeriksa tak tahu apa nama orang baca titik kita tak
tahu. Jadi kita letaklah sinopsis kalau misalnya cerita ni saya ambil 20 cerita
rakyat tak 20 sikit kat bawah ni dalam ni mestilah tak perlu letak ya kemudian
kita pergi ke tadi baharu prosedur. Jadi prosidur kita ini kita kena letak
kekadang ada Terpulang kepada pelajar dan juga penyelia Ya ada prosedur yang
dia letak dalam bentuk point 1 2 3 4 5 sampai 10 ada yang letak dalam bentuk
perenggan makna Kalau ada 5 prosedur letak lima perenggan. Boleh tak ada
masalah. Asalkan kita tahu bahawa prosedur pertama ada kaitan dengan prosedur
kedua ada kaitan dengan ketiga keempat dan ke atas. Janganlah nombor satu awak
kata awak ambil apa nama awak panggil pelajar ataupun air tadi nak ikut
objektif satu.
7. Dia
kenal pasti betul itu alternatif tu awak ambil skrip animasi tersebut kemudian
awak analisis analisis dengan menggunakan ni ni ni ni tiba-tiba prosedur kedua
adah panggil pelajar untuk untuk beri pendapat bilanya panggil budak tu apa
membaca skrip tu bila pula tu macam soalan langkah itu perlu tu tidak terangkat
tu dah melompat-lompat jadi salah. Jadi pastikan ini ni terpulang bentuk point
atau bentuk paragraf tetapi perenggan tetapi pastikan ia mengikut macam mana
awak jalankan kajian. Itu penting langkah-langkah bagaimana jalankan kajian tu.
Awak je yang tahu. Orang lain semua tak tahu la. Jadi kenalankah 11 Okey balik
kepada 3 point 35 merupakan analytics Okey analisis ini penting ya Sebab
sekarang ini kita ada dua jenis jadi awak.
8. Huraikan
mengikut objektif pun boleh. Jadi rakan artis pertama pertama apa digunakan
dengan cara begini. Jadi di sinilah awak akan letak yang awak buat coding tadi.
Saya cerita kat dalam dekat dalam bab 4 tadi macam contoh sekejap ya okey
contohnya Awak dah buat coding sk130 merupakan skrip lah clip1 security and I S
1 hingga 30 sampel satu hingga sampai 30 jadi itu nak analisis ni Ni awak kena
jelaskan ada huraian tajuk jalan tu SK ini biasanya kadang-kadang dia orang
buat dalam bentuk jadual iaitu dalam maksudnya sini SK maknanya ni skrip Okey
ma makna sk1 maknanya skrip.
9. Satu
sampai tadi nak pakai sampel. Satu makna sampai satu ini dia punya kotak. Nanti
orang ceritalah SK merujuk kepada apa-apa dia hurai sebab ini coding penting
sebab dalam data kalau tak ada copy coding kita nak letak ni kita tak faham
tak. Kalau kita nak chat kali nak taip katakan skrip satu trip dua ke tiga Tak
bolehlah macam tu kan dan juga dan juga yang ini peluang. Sebelum awak dah dah
ni kena adalah pula satu lagi jadual yang menunjukkan sk1 maknanya cerita apa
Cenderawasih oke fk2 cerita apa Okey burung pipit contoh ini tajuk-tajuk
daripada skrip skrip yang awak dah balik dah cerita animasi itu tadi kena letak
nilah pastu ni letak pula kemudian bawah tu baru. Awak ceritakan macam mana nak
analisis data tersebut berikan contoh macam mana awak nanti jadinya.
Methodology (Chapter 3)
1. Okay we have entered because chapter 3 yes chapter 3 is about methodology.
This methodology is ours if we misinterpret it, if we misinterpret it, it is
all wrong. So if we look at chapter 3 Okay we have many sub-topics the purpose
is so that we ourselves understand and the examiner also understands other
people outside anywhere who are in Malaysia abroad when reading also understand
because we describe in the way we conduct research That is the name
methodology. so here we see we have many sub topics yes many subtopics here
i.e. the introduction of study design. Research methods research methods are
divided into until if necessary means if there is we use until and also we have
a location if we use respondents to near the school to near where the villagers
to then we have materials or instruments research rights we have theoretical
framework analysis procedure and conceptual frameworks as well as conclusions.
2. Okay as usual our introduction is not ours earlier in one paragraph there
is no problem that is 3 point 1 introduction then we have a design. Okay design
in the design of the description in short he is actually in one paragraph yes
cause we do not confuse yes. We only in this design, we just want to explain
that whether we use qualitative or quantitative methods, quantitative is okay
so if we use both we explain okay. So if for example you want to make a little
reference near here to who it is but it is reasonable not to give a definition.
What do you want to do? So in one paragraph of the story of qualitative or
quantitative article or both then we go into 3 new 3 new study methods. This is
the only method of study that we want to conduct a study. What method do we use.
So if here If we use our sample, then who is it
3. So if it's okay for us to give an example, yes, if it comes to my study, I
use 20 students, so now I have to make sure that I have to explain in detail,
that is, I wear this, I wear primary school for boys, how old are girls. 9
years has to be specific, yes, it has to be specific that the male and female
girls need to know how many boys and how many girls are in this primary school,
our primary school students have already said that. Then we have another topic
on these locations, we have to put my example, for example, Sekolah Kebangsaan
Serdang. The problem now is I know the school where Okey examiner does not know
Okey examiner may live in another country he does not know where. Maybe we will
put the coordinates Okay and better put what map than from Google map to from
what clearly shows the location, this school from the main road than so that we
know this school here and also and also need to know this school in the
countryside or even the city. So the detail that I said in this methodology
needs to be explained in detail.
4. So the location then we have the material. Okay, we have what this name is,
we have this study earlier about the textual discourse I want. So right now I
have a location next to me. Okay this study is indeed the reason we take the
school students for us to interview about the textual location I also have the
material Okay or instruments I use. So this is the one I used earlier,
animation, folklore animation, so tell me about this material, story about
animated folklore published by Dewan Bahasa Pustaka written by Normaliza Abdul
Rahim this year. the lyrics of all the script songs I made and published by
Dewan Bahasa Pustaka and if you want to see it can be viewed in the Google
Store, I already have in the Google Store there are 33 stories and 33 songs.
This is a sudden promotion.
5. Okay, now it is possible if anyone wants to show it to a nephew or a
neighbor has a nephew or a neighbor has a neighbor has a neighbor has a nephew
or a child is a grandchild he can also be cheap je in fact we sell and all that
animation I made I made her payment and the Chamber of languages derive their
meaning the language is good and folklore in Malay folklore Heredity we feel ya
look up on Google. Google Talk near mobile is nothing. Okay so now that we have
included this material, then here we will also put what is the synopsis, okay
synopsis of folklore. For example, the title of the number one folklore is
Paradise.
6. For example I am located I need to put a synopsis Because now we need to
remember we know this story but the examiner does not know what the name of the
person reading the point we do not know. So let's put a synopsis if for example
this story I took 20 folk tales not 20 a little below in this must not need to
put yes then we go to the new procedure. So our procedure we have to put sometimes
there is up to the student and also the supervisor Yes there is a procedure he
puts in the form of points 1 2 3 4 5 to 10 some put in the form of paragraph
meaning If there are 5 procedures put five paragraphs. There can be no problem.
As long as we know that the first procedure has to do with the second procedure
has to do with the third of the fourth and above. Do not be number one you say
you take what name you call the student or water just want to follow objective
one.
7. He identified the correct alternative, you take the animated script and
then you analyze the analysis using this ni ni ni ni suddenly the second
procedure is to call the student to give an opinion when calling the boy what
to read the script when it is like a step question it needs to not be lifted,
it has jumped so it is wrong. So make sure this depends on the shape of the
point or the shape of the paragraph but the paragraph but make sure it depends
on how you conduct the study. Those are the important steps of how to conduct
the study. You know. Everyone else doesn't know it. So do you know 11 Okay back
to 3 point 35 is analytics Okay this analysis is important yes Because now we
have two types so you.
8. 8. Explain according to the objective is also possible. So my first fellow
artist what is used in this way. So this is where you will put the coding you
did earlier. I told the story in close in chapter 4 earlier as a brief example
yes okay for example You have coded sk130 is a script is clip1 security and IS
1 to 30 samples one to 30 so I want to analyze this Ni you have to explain
there is a description of the road title SK this is usually what people do in
the form of a table that is in the meaning here SK means this script Okey ma
meaning sk1 means script.
9. 9. One until earlier want to use a sample. One meaning to this one he has a
box. Later people will tell SK to refer to anything he explains because this
coding is important because in the data if there is no copy coding we want to
put this we do not understand. If we want to chat the next time we want to
type, say the script for one trip two to three. Before you do this, there is
another table that shows the meaning of the story. What is Paradise? Okay, fk2.
What story? The bottom is new. You tell me how to analyze the data give an example
of how you will be.
No comments:
Post a Comment