Sunday, January 17, 2021

BBN3402SATU2020: MINGGU11 TERJEMAHAN(5)

 

                                 

                                     HAFIZUDDIN (195131)                 AWADAH 9195903)



                                           NAZRUL (196202)           SAHLAN (196032)


                                  IKMAL (197345)                              AZIEMAH (199909)

5.

KEPENTINGAN KAJIAN (BAB 1). #JomTulisTesis (5:32)

 

BAB 1, 1.6, Kepentingan kajian. Kepentingan kajian ini harus diceritakan dan jelaskan dengan terperinci kerana biasanya dalam borang pemeriksa, terdapat satu bahagian yang menunjukkan apakah kepentingan kajian ini. (Semestinyalah, kalau kajian tak penting?. Kenapa kita perlu jalankan kajian). Jadi sebab itulah, ada kepentingan untuk kita jalankan kajian. Jadi, untuk bahagian ini kita akan tulis dengan menggunakan subtopik. Jadi subtopik kepentingan kajian ini di bawahnya terdapat lagi subtopik yang lain. Jadi yang bahagian ini kita mesti ambik, contohnya sekarang kajian kita tentang “Wacana Tekstual Skrip Animasi Cerita Rakyat. Jadi kajian ini penting kerana apa? Untuk siapa? Jadi kita mesti nyatakan. Namun, dalam kepentingan kajian ini kita mesti jelaskan mengikut yang besar dahulu. Jadi kalua daripada kajian ini, kita mesti lihat, mungkinlah “Kepentingan kepada Masyarakat”. Jadi apa dia? Mesti hurai di bawah ini. Masyarakat itu besar, jadi kita huraikan dalam satu perenggan. Kemudian kita kecilkan lagi 1.6.2, contohnya Kementerian Pelajara ataupun Kementerian Pendidikan. Jadi letak tajuk ini, jadi kajian ini penting untuk yang tadi. Jadi huraikan di bawah dia, kenapa dia penting? Tapi pastikan bila kita nak huraikannya kita kaitkan dengan kajian kita, maknanya dengan tajuk kita, dari segi mana? Dari sudut mana yang penting itu.

Jadi kemudian, turun lagi yang lebih kecil lagi, mungkin sekolah. Sekolah itu dari sudut mana? Dari segi mana yang pentingnya kajian ini? Adakah ia penting kepada cikgu sahaja? Guru besar? Ataupun pelajar? Yang itu yang lain pula. Jadi yang ini kita boleh letak pelajar. Jadi daripada besar ke kecil. Sekarang ini pelajar, jadi huraikan pula dalam satu perenggan. Kemudian yang ini, mungkinlah guru. Jadi guru perlu menyediakan bahan untuk pengajaran dan pembelajaran P&P. Jadi, kita huraikan dari segi apa? Dalam ini, kadangkala ada penyelia yang nyatakan bahawa setiap huraian dalam ini (setiap huraian yang awak jelaskan dalam subtopik Ini) perlu disokong dengan kajian sarjana lain ataupun kajian-kajian lain, boleh juga. Seperti yang saya katakana tadi kerana yang saya ulang lagi sekali iaitu kerana kita penyelia mempunyai pendapat yang berbeza-beza. Jadi mungkin ada penyelia kata “oke, awak letak sokong” sokongan untuk setiap satu. Kenapa pentingnya kepada masyarakat? Kenapa pentingnya kepada Kementerian Pelajaran? Kenapa sekolah? Kenapa pelajar? Kenapa guru? Jadi kena ade sokong. Jadi macam saya, bagi saya, kalau dihuraikan di sini sebab kepentingan kajian ini menurut kajian awak sendiri. Jadi bila kita buat huraian di sini, huraian di sini berkait rapat dengan kajian kita. Makna huraikan dari sudut mana pentingnya? Jadi bila kita buat huraian, bagi saya, kalua tidak ada rujukan, tidak mengapa kerana huraian yang awak tulis di dalam ini sudah cukup jelas untuk setiap satu, betapa pentingnya, tiap-tiap satu ini pentingnya kajian ini kepada yang ini. Masyarakat, sekolah, pelajar dan guru. Jumlah kepentingan ini biasanya tidak lebih ialah (takkan kita nak letak satu kepentingan sahaja, nampak sangat tak penting untuk kajian ini), jadi biasanya kita letaklah tiga, mima tiga dan maksima lima. Ini untuk kebiasaannya, jika mahu lebih dari lima, boleh. Tetapi kalua terlampau banyak sangat, mungkin yang banyak itu dalam kategori yang sama. Jadi tidak perlulah kita letak banyak sangat subtopic. Jadi kita boleh camtunkan dia supaya menjadi satu subtopik yang lain. Hal ini kerana apabila terlalu banyak, kadang-kadang sebagai pemeriksa, contohnya kita lihat, kenapa yang ini sama dengan yang ini, kenapa itu sama dengan yang itu, kenapa perlu huraikan? Nak pecah-pecahkan dia pula. Jadi kalau minima tiga? Oke. Jadi kita boleh kumpulkan. Jadi ingat ya apabila dari penyusunan kepentingan kajian ini mestilah daripada besar, masyarakat itu luas, seterusnya kecil dan akhirnya individu iaitu pelajar dan guru.

 

5.  Significance of the Study (Chapter 1). #JomTulisTesis (5:32)

 

CHAPTER 1, 1.6, Importance of the study. The importance of this study should be narrated and explained in detail because usually in the examiner form, there is a section that shows what the importance of this study. (Of course, if research is not important? Why do we need to conduct research)? So for that reason, there is an importance for us to conduct research. So, for this section we will write using subtopics. So subtopic of the importance of this study below there are other subtopics. So this part we must be ambiguous, for example now our study on “Textual Discourse Animated Story Script. So this study is important because of what? For whom? So we must state. However, in the importance of this study we must explain according to the big first. So from this study, we must see, maybe "Importance to Society". So what is he? Must describe below. The community is huge, so we describe it in one paragraph. Then we reduce to 1.6.2, for example the Ministry of Students or the Ministry of Education. So put this title, so this study is important for the former. So explain below him, why is he important? But make sure when we want to describe it we relate to our study, the meaning with our title, in what way? From which angle is that important.

So then, go down a little further, maybe school. From which school is it from? In what ways is this study important? Is it important to the teacher only? Headmaster? Or students? That one is another. So this one we can place students. So from big to small. Now this is a student, so describe it in one paragraph. Then this one, maybe a teacher. So teachers need to provide materials for teaching and learning R & D. So, what do we describe in terms of? In this, sometimes there are supervisors who state that every description in this (every description you explain in this subtopic) should be supported by other scholarly studies or other studies, as well. As I said earlier because I repeat it again because we supervisors have different opinions. So there may be a supervisor saying "okay, you support" support for each one. Why is it important to society? Why is it important to the Ministry of Education? Why school? Why students? Why teacher? So get are support. So like me, for me, if elaborated here because the importance of this study according to your own research. So when we make a description here, the description here is closely related to our study. Meaning from which angle is important? So when we make a description, for me, if there is no reference, it does not matter because the description you wrote in this is already clear enough for each one, how important, each one is the importance of this study to this one. Community, school, students and teachers. The total importance is usually no more (we do not want to put only one interest, it seems very unimportant for this study), so usually we put three, minima three and maximum five. This is usually the case, if you want more than five, you can. But if you have too many, you may be in the same category. So we do not need to put a lot of very subtopic. So we can put him to another subtopic. This is because when there are too many, sometimes as examiners, for example we see, why this one is the same as this one, why is it the same as that one, why should it be explained? Want to break him up too. So if there is a minimum of three? Okay. So we can collect. So remember yes when from the arrangement of the importance of this study must be from large, the community is vast, then small and finally individuals namely students and teachers.

Rujukan: https://youtu.be/ybSmRq8m-RU




BUKTI KEHADIRAN MINGGU 11
CAWAN

                          

No comments:

Post a Comment

BBN3402SATU2020: PENTERJEMAHAN BERBANTUKAN KOMPUTER

Terjemahan Berbantu Komputer? haa apa tu. Mesti terjemah perkataan je kan? seronok ke? Dalam menterjemah sudah pasti seronok. Sebab apa sero...