Sunday, January 17, 2021

BBN3402SATU2020: MINGGU 11 QUOTATION(4)

 

1.       Teks asal : I can see in your eyes that you are a kind person.

Terjemahan : Saya boleh lihat di mata awak yang awak adalah seorang yang baik hati.

Bukti :

Saya seorag yang baik hati

Jujur dan ikhlas di dalam diri

Saya belajar berdikari

Menolong orang setiap hari

 

2.       Teks asal : A friends is when she/he understands you no matter how difficult you try to explain the situation.

Terjemahan : Sahabat adalah seseorang, di mana dia memahami awak tidak kira berapa susah untuk awak jelaskan sesuatu situasi.

Bukti :

Saya cuba memahami

Diri saya sendiri

Mengapa jadi begini

Ayah dan ibu susah hati

 

3.       Teks asal : A good friend is when she/he is not being judgmental towards you.

Terjemahan : Kawan yang baik ialah bila dia tidak cepat menilai awak.

Bukti :

Kawan-kawan semua

Inilah saya yang istimewa

Saya sentiasa berusaha

Menjadi insan yang berguna

 

4.       Teks asal : No matter how ready you are to face the world, the world will always try to make you feel challenge.

Terjemahan : Tidak kira macam mana awak sedia untuk menghadap dunia, dunia akan sentiasa cuba untuk buat awak tercabar.

Bukti :

Saya belajar setiap masa

Sifat sabar diambil kira

Dugaan besar selalu ada

Dikongsi bersama keluarga

 

5.       Teks asal : I am willing to share what I have with others.

Terjemahan : Saya sanggup untuk berkongsi apa yang saya ada kepada orang lain.

Bukti :

Saya saying ibu dan bapa

Abang, kakak, adik dan saudara

Mereka semua ada bersama

Semasa saya memerlukan mereka

 

6.       Teks asal : What I have today will not be mine if I am not honest. Be honest in everything that you do.

Terjemahan : Apa yang saya ada hari ini bukan milik jika saya tidak jujur. Bekelakuan jujur dalam semua perkara yang saya lakukan.

Bukti :

Saya berasa puas hati

Menolong ibu bapa setiap hari

 Bermula di pagi hari

Sehingga malam nanti

 

7.       Teks asal : Be kind. Be honest. Work hard and do you best.

Terjemahan : Baik.  Jujur. Kerja keras dan buat yang terbaik.

Bukti :

Baik hati Nurani

Kuatkan jati diri

Mulia peribadi

Perasaan tentang tidak terperi

 

8.       Teks asal : I am full of emotions but my emotions will not give negative impacts towards others.

Terjemahan : Saya penuh dengan emosi tetapi emosi tidak akan memberika impak negative kepada orang lain.

Bukti :

Hati saya siapa yang tahu

Saya sendiri jadi keliru

Ingin menangis seperti selalu

Air mata keluar menderu

 

9.       Teks asal : Although I am emotionally challenged but I will try my best not to make you feel burden.

Terjemahan : Walaupun saya mempunyai emosi yang tercabar tetapi saya akan cuba yang terbaik untuk tidak membuat orang lain merasa beban.

Bukti :

Saya tahu

Semua tahu

Soalan bertalu-yalu

Senyum membisu

 

10.   Teks asal : My parents will be happy when I am a better person.

Terjemahan : Keluarga saya akan gembira apabila saya menjadi seorang yang lebih baik.

Bukti :

Ibu bapa yang disayangi

Saya tetap berhati-hati

Menjaga budi pekerti

Keluarga yang saya cintai


RUJUKAN:


Normaliza Abd Rahim (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi: Teori dan Aplikasi. Universiti Malaysia Terengganu.


BUKTI KEHADIRAN MINGGU 11

CAWAN



 

No comments:

Post a Comment

BBN3402SATU2020: PENTERJEMAHAN BERBANTUKAN KOMPUTER

Terjemahan Berbantu Komputer? haa apa tu. Mesti terjemah perkataan je kan? seronok ke? Dalam menterjemah sudah pasti seronok. Sebab apa sero...