Sunday, January 17, 2021

BBN3402SATU2020: MINGGU11 TERJEMAHAN(10)

 

                                            

                            HAFIZUDDIN (195131)                 AWADAH 9195903)



                                           NAZRUL (196202)           SAHLAN (196032)


                                  IKMAL (197345)                              AZIEMAH (199909)

9 (b)

Keputusan dan Perbincangan

Analisis tanpa jadual -2 (Bab 4)

Kita mulakan dengan bab 4. Keputusan dan perbincangan jadi sebelum ini, saya ada jelaskan tentang bab 4 keputusan perbicangan dan cara menganalisis data dengan menggunakan jadual tapi yang ini kita ada satu lagi cara yang berbeza jadi tajuk yang sama iaitu bab 4 keputusan dan perbincangan 4.1 kita letak pengenalan seperti juga yang saya jelaskan sebelum ini, semua bab mesti ada pengenalan dan dalam pengenalan bab 4 ini kita cuma jelaskan apa yang terkandung dalam bab ini. Ingat kalau kita buat panjang lebar dalam pengenalan ini nanti membuatkan seperti macam sorotan kajian pula jadi dalam pengenalan ini tidak perlu ada rujukan sebab bila kita ada rujukan akhirnya kita akan menjadi seperti bukan bab 4 sebab bab 4 ini kita akan analisis data, jadi seterusnnya kita akan masuk 4.2.2 biasanya kita akan merujuk kepada objektif kita. Saya beri contoh objektif ini. Objektif kajian tentang wacana tekstual animasi cerita rakyat jadi bab 4 ini, atau penulisan tesis ini tidak kira sains sosial, sains, teknologi semuanya hampir sama untuk kita menulis dalam bab 4 jadi di sini kalau kita tengok di sini objektif ni mengenal pasti wacana teks seperti biasa kita akan letak dia punya ayat dalam objektif itu. Jadi wacana tekstual, salin ayat ini tanpa perkataan awalnya itu mengenal pasti atau menganalisis jadi yang ini pastikan jangan letak disini.

Kadang-kadang ada pelajar yang letak mengenal pasti wacana tekstual bla bla bla kat hujung ini. Tak perlu jadi sekarang setelah wacana tekstual tu kita teruskan kalau kita tengok teori sebelum ini. Teori yang telah dijelaskan sebelum ini kalau kita tengok teori analisis wacana dalam ini, kita ada kandungan. Kita bermula dengan kandungantapi sebelum kita nak masak data wacana tekstual ini kita jelaskan juga di sini macam ayat mukadimah apa makna menurut Normaliza Abd Rahim wacana tekstual terbahagi kepada tiga elemen bla bla bla teruskan. Kita beri penjelasan supaya pemeriksa akan faham apa yang sepatutnya kita nak analisis jadi bila kita masukkan kandungan dalam ini kita kena terangkan juga, huraikan sedikit apa makna kandungan menurut analisis wacana Normaliza Abd Rahim (2019) kemudian setelah itu, ini berbeza dengan sebelum ini, sebelum ini kita mulakan dengan jadual sebenarnya kita boleh menggunakan dengan cara yang lain jadi contohnya kandungan ini yang kita dapat sebelum ini daripada skrip yang kita kata skrip 1 sehingga skrip 30 jadi awak dan susun semua skrip itu sampai 30 buat sistem coding. Kita kodkan dia 1 sehingga 30 jadi kita fahamlah apa makna ataupun skrip yang mana kita rujuk sebenarnya jadi disini contohnya dalam kandungan kita ada tema, jadi tema itu, kita boleh letak. Contohnya, dalam skrip kita dapati bahawa skrip 1 (kita letaklah) dia di tengah-tengah pastikan dia berbeza sebab ayat dia dari sebelah ini sehingga sebelah ini.

Jadi dia punya bukti terletak dibahagian tengah-tengah dan biasanya kita letak dalam italic jadi letak ditengah kemudian, ini contoh ayat dia yang bukti daripada skrip itu tadi kemudian kita boleh letak dibawah ini SK1 contoh daripada skrip nombor 1 ayat ini menunjukkan tema yang terdapat dalam skrip tersebut jadi awak boleh susun tema. Contoh yang macam saya katakan tema kekeluargaan. Beri lima contoh jadi yang kandungan bermakna yang 4.2.1 tema kekeluargaan maknanya memang semua skrip ada dalam ini memang ada tema kekeluargaan contoh ataupun ada 10 sahaja skrip yang tema kekeluargaan jadi awak boleh ambik contoh daripada situ lima contoh ke 10 contoh bukti itu terpulang kepada penyelia kata letak semua, jadi letaklah semua jadi letakkan ditengah-tengah tulis skrip SK dia punya koding SK1 jadi kita tahu bahawa keseluruhan data ini merupakan tema kekeluargaan jadi setelah letak SK1 kekeluargaan. Jadi kamu buat huraian di sini SK1 diatas pastu hurai. Bukti dah ada kat atas jadi kita hurai melalui bukti itu dan juga disini setelah awak buat huraian sini dan bukti sini awak boleh terus boleh buat sokong jadi awak boleh buat sokongan daripada kajian daripada bab 2.

Jadi bukti dalam tema tu okay, kajian ini atau bukti tema kekeluargaan ini disokong oleh siapa yang awak ambil dari bab 2 sokong ini juga mesti ingat kajian lima tahun kebelakang jangan nak ambik 1980 an. Tak perlu. Seterusnya, setelah buat huraian daripada ini masukkan lagi benda yang sama SK15 contohnya. Kemudian terus buat huraian jadi yang ini tidak ada dalam bentuk jadual tetapi berbezanya ialah kita letak data yang kita dapat ditengah-tengah pastikan ini sama dan apabila letak dibawah ni pun sama barisnya. Huraiannya lebih kurang satu perenggan atau dua perenggan dan seterusnya ini baru satu tema. Seterusnya kalau awak nak buat kalau pensyarah kata saya nak awak buat lima tema ataupun tiga tema terpulang kepada pelajar yang didapati di skrip ini tema yang menyerlah tapi jangan tinggalkan nanti tiba-tiba pemeriksa kata “eh, saya dapati skrip 18 ini memang ada tema sekian sekian sekian tapi awak tak jelas pun dalam ini’’ awak kena bersedialah sebab itulah kena pastikan dulu berapa tema dan juga kalau tema Itu awak rasa awak nak buat tiga sahaja atau lima sahaja pastikan awak letak dalam batasan kajian bahawa awak cuma analisis 5 tema sahaja dan beri justifikasi Mengapa pilih lima sahaja, kalau tak letak justifikasi memang tak boleh jadi maknanya awak kena letak semua tema yang terdapat dalam skrip ini Jadi yang ini ingat yang lagi sekali berbeza huraian dia seperti biasa seperti biasa apabila kita buat apa nama ni huraian dalam dalam bab 4 ni ni kita perlu pastikan bahawa kita ada penanda wacana.

Penanda wacana ni penting supaya ia akan kelihatan seperti penulisan akademik yang kedua macam sebelum ini setelah setelah kita dah hurai objektif. Objektif satu kemudian pastikan kita ada kita punya 4.2.3 contohnya sebab 4.2.2 merupakan yang konteks Jadi kalau 4.0 rumusan seperti biasa dalam rumusan ini walaupun dalam ini kita dah ada sokongan dan tiap-tiap satu kita buat sokongan boleh juga satu cara yang mana yang ini kita buat sahaja huraian dah habis huraian Kita letak dalam rumusan kita rumuskan apa ada dalam objektif 1 dan di sini kita boleh letak kita boleh sokongan kajian dalam bab 2 dan juga kita sokong lirik ada dua cara jadi cara pertama cara tadi kita letak sokong dalam setiap huraian analisis kepada terhadap yang kita punya datang nanti terus sokong kajian-kajian yang lepas dan juga sokong diri kedua kita boleh.letakkan semua dalam rumusan kemudia kita rumusakan apa keputusan kajian Kita dekat sini dan kita terus sokong dengan kajian lima tahun ke belakang  dia dalam bab 2 dan juga sokong diri jadi rumusan ini biasanya dia tak perlu banyak sebab kalau kita dah banyak kita nak macam satu seperti salin balik apa yang kita dah tulis dalam bab 4. Tak mahulah macam tu jadi kita kena rumuskan apa keputusan dia segi kandungan, apa tema yang ada kemudian kita buat rumusan untuk untuk konteks apa dia apa dia dia punya rumusan dekat mana ringkas lah rumusan ni kena kita terus sokong dengan teori iaitu perkataan maknanya kita tulis dekat sini dalam rumusan kita buat sokong .

Okey dan ayat tu seperti biasa yang macam saya kata kita ada macam kajian ini selari hampir sama ataupun kerana ini menyokong ataupun adalah awak nak letak perkataan negatif. Contohnya, kajian ini didapati ini, namun berbeza dengan dapatan kajian daripada kajian orang sekian sekian sekian jadi boleh juga, maknanya ada dalam rumusan ini kita dapat lebih kurang 4,5,6 nama dariapada kajian yang ada dalam bab 2 itu. Itu yang menyebabkan kita punya kajian ini lebih berkualiti dan juga memang kita merujuk daripada apa yang terdapat dalam bab 2. Itu amat penting jadi penanda wacana, rumusan dan juga ketiga apabila kita membuat analisis pastikan analisis kita mempunyai data yang lenkap, kalau data itu tak cukup, maknanya memang pemeriksa akan kata “eh, ini kenapa awak bagi 5 contoh sahaja? Mana pergi contoh yang lain?” walaupun memang awak letak semua data-data ini yang skrip ini awak dah letak kat belakang, walaupun dah letak kat belakang tapi pemeriksa akan baca. “Ini saya dapati bahawa ada ini, kenapa awak tak letak dalam ini?” Bersedialah dengan jawapan.jadi yang ini tentang macam mana nak coding data nanti, saya akan masuk dalam video lain tetapi ini secara ringkas sahaja.

Jadi maknanya pastikan semua bukti terdapat dalam bab 4 ini, supaya tiada persoalan di mana pergi data itu? Mana pergi data ini? Kenapa awak tak masukkan? Awak tak masuk pun dalam batas kajian? Jadi awak tak bataskan bila awak tak bataskan bersedia dengan jawapan. Serupa juga dengan analisis untuk objektif kedua, sama juga cara dia begini, awak masukkan ke dalam buktinya dan seterusnya huraian. Tiap-tiap satu. Huraian tidak perlu ringkas sangat sebab ini kita punya bab. Dan juga ada juga pelajar buat cara begini. Objektif 1, dia buat cara begini masukkan data kat tengah makna tiada dalam bentuk jadual. Kemudian objektif kedua dia buat dalam jadual. Boleh. Bermakna kita Nampak perbezaan diantara objektif 1, dalam bentuk begini. Objektif kedua dia dalam bentuk jadual. Boleh juga. Pokoknya sekarang dia terpulang kepada pelajar, pelajar rasa ini akan membolehkan pemeriksa faham dengan mudah ataupun macam contohnya pemeriksa kata “eh, awak letak macam inilah”. Terpulang kepada pelajar dan juga penyelia awak sendiri. Jadi saya rasa ini huraian hampir sama macam mana kita nak buat analisis kajian, jadi ingat macam saya kata dalam bab 4 untuk analisis bab 1 40 halaman, bab 2 40 halaman, ini untuk Master. Kalau dia buat 2 objektif atau pelajar bachelor atau diploma. Tetapi kalau misalnya kalau pelajar PhD atau pelajar Master yang memang pensyarahnya atau penyelianya suruh buat 3 objektif tambah lagi satu . ingat ini dia punya minimam 40, 40 halaman. Jadi kalau misalnya awak rasa, awak nak lebih sikit tapi pastikan dia seimbang. Sama sebab ini menunjukkan kepentingan bagi setiap objkeKtif Macam saya ulang sebelum ini, kalau contoh aktiviti ini 20 halaman, ini 50  halaman . Tiba-tiba yang objektif 3 lima sahaja halaman. Tak boleh sebab ini menunjukkan tiada kepentingan untuk objektif 3 dan kurang kepentingan bagi objektif 1 dan objektif 2 ini macam terlebih-lebih kepentingannya. Jadi menunjukkan awak punya kajian ini, xara awak analisis itu adalah tidak mencukupi jadi ini tidak boleh, langsung tidak boleh pastikan dia sekata, ataupun seimbang kalau misalnya awak nak lebih ni 41, ini 48, ini 43. Boleh diterima. Hampir sama tapi tidak boleh terlalu ketara seperti ini.

Cuba bayangkan kita pelajar. Contoh, pelajar Master, PhD tidak bolehlah dia terlalu sikit. Saya jumpa ada juga, saya sebagai pemeriksa dia punya objektif 1 ada cuma 20. Tiba-tiba dia punya objektif 2 ada 2, objektif 3 ada 1 sebab dia kata nak menyenaraikan sahaja. Tidak boleh. Ini tahap master PhD mana boleh huraian bab 4 ada banyak ini sahaja Tapi bila kita tengok tesis tu tebal, mana datangnya tebal yang kita sangkakan mestilah bab 4. Rupa-rupanya yang dia banyak dalam bab 3 Tak tahu kenapa sampai bab 3 sampai banyak Bukan ke bab 3 kena ada 8 sehingga 10 halaman sahaja. Bab 4 penting Ini menunjukkan kita punya kajian. Selama-lama, bertahun-tahun kita belajar ini yang kita dapat Ini bukti yang kita dapat sebab itu kajian kita dan kita berbeza dengan kajian semua orang dalam satu dunia ini sebab itu kita kena bangga bahawa kita dalam keputusan dan perbincangan kita dalam bab 4 ini kita ada halaman yang sebayak ini ingat minima kalau nak beza sedikit boleh, tapi ketara. Tidak boleh sebab kita nak pastikan bahawa bab 4 ini penting. Inilah menunjukkan keputusan kajian kita jadi ini perlu ambil kira, penanda wacana perlu ambil kira. Rumusan perlu ada sokongan daripada kajian dari bab 2 dan mesti juga kita ambik dari 5 tahun kebelakang dan mesti ada kaitan. Tiba-tiba, jangan pakai sokong je tapi tengok, bila pemeriksa rujuk balik tiada langsung punya kaitan antara kajian itu dengan kajian ini jadi bukti kita yang kita letak ini merupakan memang bertul-betul bukti yang ini dan mencukupi bukti kita.

 

Results and Discussion Discussion

Without schedule -2 (Chapter 4)

We start with chapter 4. Results and discussions so before this, I have explained about chapter 4 of the results of the discussion and how to analyze the data using tables but this one we have another different way so the same topic is chapter 4 of our results and discussion 4.1 put the introduction as I explained before, all chapters must have an introduction and in the introduction of this chapter 4 we just explain what is contained in this chapter. Remember if we make a length in this introduction will make it look like a study highlight so in this introduction there will be no reference because when we have a reference we will eventually be like not chapter 4 because this chapter 4 we will analyze the data, so next we will enter 4.2.2 usually we will refer to our objectives. I give an example of this objective. The objective of the study on the textual discourse of animated folklore so this chapter 4, or the writing of this thesis regardless of social science, science, technology are almost the same for us to write in chapter 4 so here if we look here this objective recognizes the exact textual discourse as usual we will put he has a sentence in that objective. So textual discourse, copy this sentence without the initial word it identifies or analyzes so this one make sure not to put it here.

Sometimes there are students who identify the textual discourse blah blah blah at this end. It does not need to be now after the textual discourse we continue if we look at the theory before. The theory that has been explained before if we look at the theory of discourse analysis in this, we have content. We start with the content but before we want to this textual discourse data we also explain here like the preamble sentence what the meaning according to Normaliza Abd Rahim textual discourse is divided into three elements blah blah blah continue. We give an explanation so that the examiner will understand what we want to analyze so when we include the content in this we have to explain as well, explain a little what the meaning of the content according to the analysis of discourse Normaliza Abd Rahim (2019) later after that, this is different from before, before this we start with the actual schedule we can use in other ways so for example this content that we got before from the script we said script 1 to script 30 so you and arrange all the scripts up to 30 for the coding system. We coded him 1 to 30 so we understand what the meaning or script we are referring to actually so here for example in our content there is a theme, so that theme, we can put. For example, in the script we find that script 1 (we put it) in the middle make sure he is different because his sentence is from this side to this side.

So he has evidence located in the middle and usually we put it in italic so put it in the middle later, this is an example of his sentence which is proof from the script earlier then we can put below SK1 example from script number 1 this sentence shows the theme found in the script so you can arrange the theme. An example of a I say is a family theme. Give five examples so that the content means that 4.2.1 family theme means that all the scripts are in this there is a family theme. Example or there are only 10 scripts that are family theme so you can take an example from there five examples to 10 examples the evidence is up to the supervisor put it all, so put it all so put it in the middle write SK script he has SK1 coding so we know that this whole data is a family theme so after placing SK1 family. So you make a description here SK1 above must be a description. There is evidence above so we explain through the evidence and also here after you make a description here and the evidence here you can continue to make support so you can make support from the study from chapter 2.

So the evidence in the theme is okay, this study or the evidence This family theme is supported by who you take from chapter 2, this support must also remember the study of the last five years do not want to take the 1980s. No need. Next, after making a description of this, enter the same thing SK15 for example. Then continue to make a description so that this is not in the form of a table but the difference is that we put the data that we can in the middle make sure this is the same and when placed below it is also the same line. The description is about one paragraph or two paragraphs and so this is just a theme. Next, if you want to do it, if the lecturer says I want you to make five themes or three themes, it depends on the students who are found in this script. so but you are not clear in this '' you have to be prepared because that is why you have to make sure first how many themes and also if that theme you think you want to do only three or five only make sure you put in the limitations of the study that you only analyze 5 themes and give justification Why choose only five, if you do not put justification it can not be Meaning you have to put all the themes found in this script So this one remembers that again the description is different as usual as usual when we do what this name is the description in in chapter 4 here we need to make sure that we have a discourse marker.

This discourse marker is important so that it will look like the second Academic writing like before after we have explained the objectives. Objective one then make sure we have we have 4.2.3 for example because 4.2.2 is the context So if 4.0 formulation as usual in this formulation even in this we already have support and each one we make support can also be one way which this we just make the description is over the description We put in the summary we formulate what is in objective 1 and here we can put we can support the study in chapter 2 and also we support the lyrics there are two ways so the first way we put support in each description of analysis to against which we have come later continue to support past studies and also second self support we can.put all in summary then we summarize what study results We are near here and we continue to support the study five years back him in chapter 2 and also support yourself so this formula usually does not need much because if we have a lot we want to be like one like copy what we have written in chapter 4. I don’t want that, so we have to formulate what his decision is in term of content, what is the theme there is then we make a formula for the context of what he is he he has a formula near where it is simple this formula we have to continue to support with theory that is, the word means we write near here in the formula we make support.

Okay and the sentence as usual as I said we have this kind of study in parallel almost the same or because this supports or is you want to put a negative word. For example, this study found this, but different from the findings of the study from the study of so many people so it is possible, the meaning is in this summary we can get about 4,5,6 names from the study in chapter 2. That is why we have this study more quality and also we refer to what is found in chapter 2. That is very important so the discourse markers, formulas and even thirdly when we do analysis make sure our analysis has complete data, if the data is not enough, meaning the examiner will say “eh, this is why you only gave 5 examples? Where did the other example go? ” even if you put all this data that this script you have put in the back, even if you put in the back but the examiner will read. "Here I find that there is this, why do not you put in this?" Be prepared with the answer. So this is about how to coding the data later, I will go into another video but this is just a brief.

So that means make sure all the evidence is in this chapter 4, so that there is no question where the data goes? Where did this data go? Why didn't you enter? You did not even enter the study limit? So you do not limit when you do not limit ready with the answer. Similar to the analysis for the second objective, the same way he is like this, you include in the evidence and then the description. Every single one. The description does not need to be very concise because of this we have a chapter. And there are also students who do it this way. Objective 1, he made this way enter the data in the middle of the meaning is not in the form of a table. Then the second objective he made in the table. Yes. Meaning we see the difference between objective 1, in this form. His second objective is in the form of a table. Yes. The point is now he is up to the students, students feel this will allow the examiner to understand easily or for example the examiner said "eh, you put it like this". It is up to the students and also your own supervisor. So I think this description is almost the same as how we want to do the analysis of the study, so remember like I said in chapter 4 for the analysis of chapter 1 40 pages, chapter 2 40 pages, this is for Master. If he makes 2 objectives or a bachelor or diploma student. But for example, if a PhD student or a Master student who is indeed a lecturer or supervisor is asked to do 3 objectives, add one more. Remember this he has a minimum of 40, 40 pages. So if for example you feel, you want a little more but make sure he is balanced. For the same reason this shows the importance of each objectif like I repeated before, if the example of this activity is 20 pages, this is 50 pages. Suddenly the objective 3 is only five pages. This reason cannot show that there is no importance for objective 3 and less importance for objective 1 and objective 2 seems to be more important. So it shows that you have this study, your analysis is not enough so this can not, can not be sure he is even, or balanced if for example you want more ni 41, this 48, this 43. Acceptable. Almost the same but should not be too noticeable like this.

Try to imagine us students. For example, a Master, PhD student should not be too little. I found there too, I as an examiner he has objective 1 there are only 20. Suddenly he has objective 2 there are 2, objective 3 there is 1 because he said he just wanted to list. No way. This is the PhD master level where can the description of chapter 4 have a lot of this only but when we look at the thesis is thick, where does the thickness come from which we think must be chapter 4. Apparently he is a lot in chapter 3 I do not know why up to chapter 3 to a lot not to chapter 3 should have 8 to 10 pages only. Chapter 4 important this shows we have a study. Over the years, the years we learn this we get this is the proof we get that is why our study and we are different from the study of everyone in this one world that is why we should be proud that we are in our decisions and discussions in this chapter 4 we there are pages like this that remember a little if you want to be a little different, but noticeable. There can be no reason for us to make sure that chapter 4 is important. This shows the results of our study so this should be taken into account, discourse markers should be taken into account. The conclusion must have the support of the study from chapter 2 and we must also be ambiguous from the last 5 years and must be relevant. Suddenly, do not use support but look, when the examiner refers back there is no direct connection between the study and this study so our evidence that we put this is indeed this evidence and our evidence is sufficient.

Rujukan : https://youtu.be/wYCr_4bKfxM

 

 



BUKTI KEHADIRAN MINGGU 11
CAWAN

                                 

BBN3402SATU2020: MINGGU11 TERJEMAHAN(9)

                                              

                            HAFIZUDDIN (195131)                 AWADAH 9195903)



                                           NAZRUL (196202)           SAHLAN (196032)


                                  IKMAL (197345)                              AZIEMAH (199909)

9a.

Keputusan dan Perbincangan (Bab 4)

 

 

Okey sekarang kita pergi kepada Bab 4 ya bab 4 ini kalau kita lihat bab 4 ni sebenarnya kita buat analisis Inilah yang dikatakan bab ataupun kajian awak penulisan awak sendiri apa yang awak kaji selama bertahun-tahun. Inilah hasilnya jadi dalam bab 4 ni kalau kita lihat dalam buku ini. Kita sebenarnya kalau bab 4 ni kalau kita ada pengenalan kemudian kita ada analisis objektif 1  kemudian analisis objektif 2, analisis objekif 3, rumusan dan kesimpulan. Okey kalau Kita tengok sekarang ya. Contohnya kita ada kalau kita Berbalik kepada Kajian yang tadi ya kajian kita yang tadi iaitu kajian Wacana Tekstual Skrip Anamasi Cerita Rakyat Melayu jadi 4.1 pengenalan seperti biasa Pengenalan kita nak memperkenalkan apa ada dalam bab ini. Jangan keliru ya, biasanya pelajar ni dia pergi letak pengenalan siap dulu bukan lagi tak perlu tak perlu ada rujukan pengenalan ni kita nak memperkenalkan apa yang ada dalam bab itu kita jangan bagi dia keliru kadang-kadang bila dia letak ada pulak rujukan dah jadi rupa macam bab 2 sorotan kajian pula ya. Jadi sekarang ini bahagian pengenalan satu perenggan kan kita masuk 4.2 iaitu kita dah mula untuk melihat balik kepada objektif kita yang pertama mengenal pasti  Wacana Tekstual Skrip Animasi Cerita Rakyat Melayu. Jadi tajuk kita ini kita sebenarnya ambil daripada objektif. Jadi bila kita ambil objektif perkataan mengenal pasti dah tak ada.

 

Jadi kita terus kepada wacana tekstual. Okey sambung Skrip Animasi Cerita Rakyat Melayu ini tajuk dia okey. Dalam tajuk dia ni awak dah letak, bab mana kita bila pemeriksa tengok "ooo ini dia merujuk kepada objektif 1". Jadi sekarang ini bila awak dah ambil tajuk ini awak akan menggunakan teori, teori tu kita nak bincangkan dalam bab 3 tadi. Jadi kita nak menggunakan teori. Kita bila analisis kita perlu guna teori jika tiada teori macam seolah-olah kita tidak ada berpegang kepada apa sahaja bermakna, longgar tu nanti jadi kita punya huraian analisis kita jadi salah. Jadi sekarang ini kita akan merujuk kepada teori contohnya Wancana tekstual kita akan guna teori analisis wacana yang dicadangkan oleh contohnya ya. Sekejap saya tunjukkan. Kejap ya Okey. Contohnya kita ambil teori analisis wacana Normaliza Abd Rahim 2019. Jadi sekarang teori analisis wacana normaliza. Abd Rahim 2019. Jadi teori analisis wacana normaliza ni terbahagi kepada tiga elemen ni analisis wacana iaitu kandungan, konteks dan juga andaian. Okey kandungan ini kita ada tema yang ini kita ada tatabahasa. Kemudian kita ada latar kita ada emosi. Kemudian di sini kita ada pendapat perujukan dan juga persoalan. Okey oleh kerana data yang kita nak analisis dalam bab 4 ni kita nak menggunakan teori analisis wacana. Jadi kita kena rujuk, kita kena tulis beginilah. Setelah kita tulis tajuk ini, kita terus pergi ke 4.2.1 iaitu kandungan. Kita kena tulis ya apakah elemen dia terus dekat dalam ni. Hal ini kerana pemeriksa bila dia tengok, "oh kajian ini memang merujuk kepada teori".

 

Jadi itu yang betul, jadi kandungan, dalam kandungan itu maknanya sekarang awak buat keputusan bahawa setiap elemen ni awak kena sediakan lima bukti. Jadi bukti tu kita dah dapat daripada skrip tadi. Jadi kandungan apa, kemudian daripada kandungan daripada skrip, awak dah ada data-data yang awak dapat tu tadi ya. Jadi contohnya awak dah ada sistem coding ya. Macam contohnya sekarang skrip animasi cerita rakyat awak ada skrip. Awak ambil lebih kurang 30 skrip animasi dan awak nomborkan skrip animasi itu dengan menggunakan coding skrip. Okey skrip SK ke. Ni terpulang ya skrip satu sehingga SK 30. Jadi awak ada SK 1 hingga SK 30. Jadi sekarang ini awak boleh letak jadi maknanya daripada 30 itu tadi 3o contoh itu tadi. Awak cuma nak ambil lima contoh, sedangkan yang lain tu memang ada tapi yang itu kita letak kat lampiran kita tak boleh nak nak murai sampai 30 tu saya rasa ada empat lima jilik nanti awak punya tesis. Jadi sekarang ini contohnya ya, ini apa nama skrip. Okey yang ini dia punya tema. Okey sebab tadi bawah kandungan ialah tema. Jadi sekarang contohnya awak letak skrip SK10, SK13, SK 20, SK 23, SK, sebab yang ini yang awak peroleh. Kejap ya. yang ini awak boleh letak jadual satu. Okey tema kekeluargaan contoh ya. Sebab awak sendiri sudah kenal pasti daripada 30 skrip ini awak dah kenal pasti ada contohnya, 5 tema.

 

 Lima tema yang menyerah dalam Skrip ini. Jadi daripada tema kekeluargaan dan adalah tema-tema yang lain jadi daripada tema kekeluargaan, awak dapati bahawa skrip yang lima ini yang nampak menyerlah jadi awak ambil yang skrip  10 kemudian awak letak tema apa. Memanglah kita letak tema kekeluargaan bermakna kekeluargaan. Kemudian kekeluargaan lagi tapi walaupun semua ini kekeluargaan. Tetapi awak kena pastikan bahawa dari segi macam mana yang ada tema kekeluargaan kerana cerita dan rakyat ini. Kadang-kadang dari segi kekeluargaan tu contohnya cerita pipit dengan cenderawasih ya. Burung cenderawasih itu dengan anak dia bermakna 2 sahaja. Keluarga ni itu jadi maknanya di sini kekeluargaan awak letak dia punya watak. Okey cenderawasih dan anaknya contohnya. Okey yang kekeluargaan SK13 nak cerita yang SK13 pula kekeluargaan apa watak yang menunjukkan kekeluargaan tersebut jadi awak senaraikan. Kemudian bawah jadual 1 di bawah inilah yang awak buat huraian iaitu jadual 1 di atas. Okey menunjukkan tema kekeluargaan, kemudian dalam sini Awak huraikan satu-satu ini. Jelaskan tentang tema kekeluargaan tentang skrip ke 10 ini tentang watak oleh cenderawasih dan anaknya. Macam mana yang menunjukkan tema kekeluargaan. Sebab itulah awak kena ambil ayat dalam skrip itu, ayat dalam itu yang dan ditunjukkan di sini sebagai bukti letak kat sini. "Ayat ini menunjukkan kekeluargaan" yang mana cenderawasih dia telah contohnya lah dia telah memberi Anak dia makan. Contoh dia dengan dengan penuh kasih sayang sebab ayat dalam skrip untuk menunjukkan sebegitu.

 

Jadi kemudian awak jelaskan. Kemudian setelah awak dah kenal pasti tema kekeluargaan itu berikan awak punya pendapat. Pendapat awak pula, apa yang awak dapat dibahawa adakah ini menunjukkan kekeluargaan. Macam mana contoh menunjukkan kekeluargaan contohnya pemburu dengan anaknya di rumah dengan isteri ataupun contohnya pengail ikan. Ha jadi itu yang awak kena buat jadi serta dengan pendapat. Jadi pendapat ni, biasanya pelajar dia boleh tulis ya. Hal ini berkemungkinan perkataan ini. Hal ini berkemungkinan, sebab ini daripada pendapat awak jadi pendapat ni kita boleh menggunakan perkataan hal ini berkemungkinan "burung cendrawasih seekor burung yang sangat penyayang terhadap anaknya kerana burung cenderawasih didapati sentiasa berada disisi anaknya. Jadi Itulah pendapat awak tu kan. Jadi awak huraikan sampai habis. Kemudian belum habis di situ lagi, kemudian jadual yang kedua pula. Jadual kedua pula tema lain pula serupa juga huraian yang ini. Yang bahagian huraian yang ini dia bukan dalam satu perenggan, biasanya dia letak dalam dua perenggan. Kita pecahkanlah sebab kalau tidak nanti dia jadi terlalu panjang dia akan pergi ke satu halaman dua halaman sampai macam tu. Jadi dan jadual 2, jadi sekarang untuk kandungan sahaja yang tema itu awak dah ada lima jadual Okey 5 jadual, ini dah 5 dah belum masuk lagi yang bahagian yang kedua Iaitu yang kita nak huraikan dia punya mengikut teori ini iaitu konteks. Ini baru bahagian ini jadi maknanya sekarang 4.2.1. Ni sekarang kita masuk 4.2.2. poin 2 ini baru masuk konteks. Bila awak dah letak konteks ini, awak huraikan dulu okey. Huraikan apa itu konteks, menurut normaliza Abdul Rahim 2019. Serupa juga yang tadi saya lupa nak bagi tahu ya di sini nanti awak kena huraikan apa maksud kandungan menurut teori analisis wacana normaliza Abdul Rahim 2019. Huraikan sedikit di sini baru nak masuk jadual. Serupa juga yang ini maknanya masuk kat sini huraikan apa makna konteks menurut teori analisis wacana Nurhaliza Abdul Rahim. Kemudian barulah awak  bahagikan kepada yang ini. Yang ini oleh kerana bawah elemen konteks ada tiga jadi menurut teori ini kalau tatabahasa ni sangat luas. Terpulanglah kepada pelajar contoh memilih tiga tatabahasa 3 latar 3 emosi. Jadi terpulanglah sebab tatabahasa besar jadi,terpulang kepada teks itu. Jadi sekarang dalam skrip itu awak rasa ini banyak ke yang itu banyak ke jadi itulah yang buat kajian. Kalau macam latar ini terbahagi latar masa latar tempat dan latar masyarakat. Emosi, positif, negatif,  jadi yang ini awak terus boleh bahagikan. Yang ini ada banyak jadi maknanya awak kena pastikan Sistem penomboran dia biar betul.

 

Jadi sekarang ini konteks kita dah hasil apa itu konteks. Jadi 4.2.1, kita masuk tatabahasa dalam nota tatabahasa, huraikan dulu apa itu tatabahasa. Jadi menurut siapa siapa-siapa tahun berapa tatabahasa ni, tapi kajian ini berfokus kepada tiga sahaja. Jadi apa dia, jadi yang ini memang banyaklah kalau tak ada sistem penomboran nanti kita akan keliru. Ini barulah kita pecahkan kepada apa dia untuk bawah tatabahasa ni jadi kita ambil tiga sahaja yang bawah tatabahasa. Jadi awak nak fokus kepada apa sekarang ni kalau tatabahasa.  Kemudian seperti biasa ada subtopik, huraikan sikit apa makna tu. Kemudian yang ini barulah awak masukkan data, ingat ye dah masukkan data tu, ingat ye data semua jadual dalam tesis perlu ada garis yang melintang sahaja yang menegak tidak perlu ada. Jadi letak kat sini jadual dan hurai. Jadual ni Nombor ni sambung balik tadi. Tadi jadual dah sampai 5 ni sekarang 6. Jadi untuk tatabahasa ni oleh kerana awak kena ambil 3, jadi awak boleh, ni tiga ni data bahasa ni subtopik ni ada 3.Jadi awak boleh sediakan tiga jadual.

 

Tiga jadual untuk tatabahasa, tiga jadual untuk, maknanya latar ada 3 ni. 3 untuk latar masa 3 untuk tempat 3 untuk ni, emosi pun sama 3 positif 3 negatif. Jadi huraikan ingat perlu dia bila kita tulis kita kena tulis jadual 6 di atas. Sebab ada pelajar yang ditulis jadual 6 menunjukkan, dah kita pula sebagai pemeriksa kita tercari-cari, mana pula pergi jadual di atas ke kat bawah. Jadi tak boleh kena tulis kalau di bawah di bawah di atas di atas dan huraian. Sebab itulah bab 4 sistem penomboran ini penting kerana kita nak tahu sama ada Ia adalah subtopik atau sub-sub topik macam ni hah. Kan kita sub topik ini. Ini anak kepada ni jadi sub-sub topik macam ni.  Jadi anak dia sub-sub topik jadi anak kepada ni jadi sub sub-sub topik. Jadi bila ada nombor kita dah, Oh ini sebenarnya bawah kategori yang ini. Ini contoh huraian Jadi kalau contoh ni sekarang yang lain tu sama. Jadi sekarang objektif kajian ini, kita ada dua nombor satu tadi menganalisis wacana tekstual. Jadi dia ambil dua ini dengan mengajukan dua elemen pertama dengan elemen kedua teori analisis wacana. Kemudian objektif tiga menggunakan teori elemen ketiga daripada analisis wacana iaitu andaian. Yang mana dia temubual pelajar dan beri komen tentang skrip animasi cerita rakyat. Jadi dia pecahkan yang ini sajalah , makna ini tak perlu lagi dah ini untuk objektif satu, ini untuk objektif kedua. Jadi lebih jelas ya. Jadi sekarang ini kalau kita lihat, habis je dia tadi kandungan dah siap. Okey kandungan dah siap. Bermakna konteks dah siap, bermakna dah siap objektif satu. Jadi setelah itu bermakna awak kena letak dia punya rumusan.

 

Rumusan untuk objektif satu iaitu rumusan untuk kandungan dan konteks jadi tulis rumusan sini dalam satu perenggan. Dalam ini sangat penting ya. Yang mana perlu sokong kajian daripada bab dalam bab dua. Sebab bab dua tu tadi ialah sorotan Kajian yang berkaitan dengan kajian kitakan. Kena sokonglah, kemudian kita kena sokong dengan teori. Jadi kena sokong dengan Teori contohnya analisis yang awka buat ni tadi disokong dengan teori analisis wacana normaliza abd Rahim 2019. Jadi sokongan dengan teori, jadi apa ni awak rumuskan, tengok sama tak jadi perkataan contohnya, perkataan selari, kajian ini selari , kajian ini hampir sama,  kajian ini apa lagi. Jadi perkataan-perkataan ini yang awak kena pilih bersesuaian yang bertepatan ataupun kajian ini bertepatan dengan hasil kajian yang dilakukan oleh blablabla yaitu dalam bab2. Jadi kena letak sokongan ini letaklah kajian. Tapi sokongan, ingat ya sokongan kajian haruslah daripada kajian 5 tahun terkini sahaja. Okey pastikan 5 tahun terkini saja, kalau sekarang ini contoh 2020 jadi tahun terkini ialah jadi lima tahun kebelakang. Jadi lima tahun kebelakang bermakna sampai 2016 sahaja. Jangan sokong Kajian yang beribu 2010, 2009, 1980-an la. Sebab kita kena kenal pasti bahawa kajian-kajian memang dah tentang wacana contohnya banyak telah banyak dilakukan sejak dulu lagi. Animasi pun banyak tetapi Animasi cerita rakyat pun banyak , tapi cerita rakyat yang luar negaralah.Jadi kita kena yang terkini supaya tesis kita adalah lebih berkualiti dan up to date ya dan terkini. Jadi itu sangat penting Jadi sekarang ini baru rumusan untuk objektif satu. Kalau kita masuk rumusan untuk objektif dua pula kalau kita masuk objektif dua pula bermakna kita masihlah ada rumusan 4.3. Objektif 2 tadi dia tulis dekat sini tadi menganalisis kesan menganalisis kesan skrip animasi cerita rakyat. Jadi maknanya kat sini kesan, jangan tulis perkataan analisis Ya. Kesan krip blablablablabla, ayat yang awak dapat daripada atas tu. Kemudian barulah awak letak andaian.

 

Okey huraikan sikit dulu apa maksud andaian menurut normaliza Abdul Rahim 2019, andaian bla bla bla bla bla bla. Okey kemudian dah masuk andaian tu barulah kita nak masuk kepada yang ini, pendapat. Ini ialah sub topik untuk pendapat. Jadi huraikan dulu, huraikan apa menurut normaliza abd Rahim, pendapat ppa dia merujuk. Pendapat tu apa dia, beri definisi menurut normaliza abd Rahim tu. Setelah ni barulah ada jadual ini jadual ini. Jadi tiap-tiap satu tu awak boleh bagi dia punya bukti daripada perbualan kanak-kanak itu tadi. Di sini juga awak kena pakai sistem coding. Cording bahasa eh, ni bukan coding sisstem coding komputer sains. Tadi kita dah ada coding untuk skrip. Sekarang kita kena ambil coding untuk sampel kajian. Iaitu sebab kita dah nak temubual pelajar sekolah rendah. Sekolah rendah contoh kita ambil 30 orang. Adakah kita nak tulis S1 sehingga S30. Jadi ini yang awak kena letak kat dalam analisis bab 3, macam mana yang sistem coding awak ni hah. Jadi yang ini awak buat keputusan sendiri. Ini cuma cadangan. Jadi awak letaklah kat sini S1 ke, daripada apa yang awak dapati. Jadi semua data-data perolehi ni memang kita kena letak dekat belakang kat lampiran. Namun yang kita letak kat sini cuma yang berkaitan saja sebab ada yang ayat yang tidak menunjukkan pendapat, ada ayat yang tidak menunjukkan perujukan, ada ayat tidak menunjukkan persoalan iaitu bentuk  daripada analisis teori analisis wacana normaliza abd Rahim 2019. Jadi awak pilih, pilih mana yang sesuai sahaja.

 

Jadi diakhirnya juga jangan lupa kita akan letak rumusan, nombor tu 4.3.2 rumusan. Rumuskan balik apa ada tentang dapatan atau keputusan kajian awak dapat daripada objektif 2 dan ingat seperti yang tadi juga rumusan itu, awak kena sokong dengan kajian. Kajian lima tahun Kebelakangan saja. Kemudian sokong dengan teori. Okey mesti ada bermakna di sini yang kita akan sokong daripada keputusan kajian ini kita akan sokong. Kemudian ini akhirnya ialah 4.4 barulah kesimpulan.

 

Okey dalam kesimpulan, saya jelaskan lagi sekali, ayat akhir mestilah kita cerita tentang apa yang ada dalam bab seterusnya. Ini adalah supaya ada kesinambungan diantara 2 bab dan bab 5 contohnya ayat akhir bab terusnya Apa dia bla bla bla bla bla bla bla dan sambungnya. Yang ini tentang yang rumusan saya kata rumusan habis daripada huraian rumusan ini sebenarnya terpulang kepada pensyarah. Ada pensyarah dia tidak mahu letak rumusan di akhir setelah kita analisis. Dia sekadar ada yang disokong kajian pada tiap tiap, tiap tiap huraian tu disokong itu terpulang kepada pensyarah. Sebab bagi saya mudah sahaja, apa kita rumuskan Kita ulang balik kemudian kita sokonglah. Sama juga kalau kita letak dalam tu , kalau kita ada letak dalam tu juga, kadang-kadang ya saya dapati Sebab saya katakan ni. Saya dah pasti ada pelajar yang dia memang sokong setiap kali dia orang huraian tentang pendapat.  Contohnya disokong dah lepas tu dia orang pun rujukan dia sokong lagi ni ni  disokong lagi. Saya tengok ayat dia sama,  ayat dia sama apa yang disokong pun orang yang sama. Jadi benda tu macam seolah-olah macam contoh macam tak ada usaha sangat dia untuk membuat ayat yang berbeza jadi pastikan di sini ayat mestilah berbeza dengan ayat di atas. Sebab yang ini penting ialah kita nak merumuskan apa keputusan Kajian yang kita peroleh daripada sini. Okey untuk bab 4 Ini .Okey oleh kerana kita ada dua objektif,  objektif satu ingat ya bang empat ni kita punya. Kita yang analisis ini kita punya kita memang beza dengan orang lain. Ini yang kita usaha selama ni, inilah kita satu berbual orang, kita usaha pergi cari budak-budak sekolah tunggu luar pagar kita. Walaupun sebenarnya sepatutnya ambil kebenaran dekat cikgu sekolah tapi kena keluar daripada sekolah sebab bawa salah surat. Jadi kita kene tunggu  pula luar sekolah, kena tunggu luar sekolah mak bapa halau pula. Bertabah jadi penyelidik ni ye. Jadi contohnya daripada objektif satu ini 40 halaman untuk objektif satu sahaja. Objektif 2, 40 ini untuk Master. Master 40+40= 80. Kalau PHD kita dah masuk lagi 40, bermakna 120.  Yang ini ingat ye dalam tiap-tiap halaman ni tak bolehlah awak letak, ala objektif  satu 20 jelah. Tapi objektif 2 kan saya analisis banyak gila. Saya letak 70 lah,  tak bolehlah. Lepas tu tiba-tiba sikit je macam tak laratlah jari ni nak tekan laptop. 10 jelah, dah salah dah. Nampak sangat bahawa objektif satu ni lebih penting daripada objektif 2 dan 3 . Jadi dah sanalah di sini, kita mesti  sama supaya setiap objektif kita ini , mesti sama taraf pentingnya. Jadi janganlah tiba-tiba objektif 3 jadi tak penting. Biasanya objektifnya akhir tu lagi penting itu yang menunjukkan kebaharuan. Jadi ini yang penting. Jadi kalau memang mesti ni kalau nak lari sikit pun bolehlah macam contohnya objektif satu, 41 objektif 2 Okeylah 39, objektif 3 alamak terlebih 43 bolehlah. Tapi jangan ketara sampai macam ni bila macam ni kita dah nampaklah kepentingan tu sangat berbeza.

 

Jadi macam seolah-olah baik tak payah wujud je objektif satu. Objektif 3, buang jelah baik tak payah ada. Tiba-tiba kajian ada satu je objektif lah Prof itu memanglah saya tak tahu nak cakap apa Kan . Saya kata buatlah Universiti  sendiri. Okey jadi sekarang ini pastikan bab 4 ni ingat ya kita punya. Bila kita punya kita rasa bangga, penulisan tu kena cantik dalam bab ini ya. Semua bab dalam tesis saya akan ulang untuk semua, perlu ada penanda wacana. Penanda wacana ini kalau tak ada dah tak jadi dah penulisan Akademik. Ini sangat pentingnya penanda wacana kalau tengok daripada dalam buku ini , kita saya ada senaraikan penanda wacana yang awak boleh pakai. Biasa pelajar di suka sangat nak tahu apa tau. Dia suka sangat perkataan "oleh itu". "Oleh itu" jelah memanjang yang jumpa sepanjang-panjang .Ni nampak ni ada penanda wacana ada beratus-ratus penanda wacana. Silalah gunakan semuanya, kita boleh gunakan berlainan menunjukkan ia penulisan Akademik dan bila kita baca tesis tu alah sejuknya lah hati membaca tesis ni kan. Jadi Bukankah gunakan penanda wacana, tetapi ada masalah pula adalah Pelajar ni tesis ni saya baca memang dia pakai penanda wacana, sangat bagus. Tak tahulah Bukan daripada buku saya kut dia ambil penanda wacana ni daripada Internet ke apa ke. Tetapi tengok Memang tak jadi maksud saya penanda wacana tu tak kena dengan ayat tu. Jadi macam ni memang perkataan tu memang orang kata apa tak pernah didengar lah oleh masyarakat. Jadi bila tak pernah dengar contohnya memang jaranglah pernah dengar tapi jarang digunakan macam contohkan perkataan saya ambil contoh ya.

 

Namun demikian suatu hakikat yang tidak boleh dikesampingkan ialah bla bla bla bla. Tapi itu penanda wacana tu untuk ayat pertama okeylah tu cantik dah tu tiba-tiba ayat yang seterusnya tu dia dah jadi tak betul dah. Apa bendalah yang dia buat dengan dia kan. Tak kena dengan  pemilihan penanda wacana itu. Maka adalah wajar untuk pelajar menggunakan penanda wacana yang betul dan pelbagaikan. Jangan guna perkataan "Oleh itu" daripada halaman 1 sampai halaman akhir. Ini penanda wacana saya akan ulang untuk semua bab juga ya dalam video ni saya akan ulang semua sekali supaya menjadi peringatan kepada pelajar ya. Okey jadi saya rasa bab 4 ni dah okey,  jadi jika saya dah terangkan dengan jelas dan juga penggunaan jadual-jadual ini juga ni. Jadi ingat dengan jadual ni jangan ya, kalau bolehlah ada pelajar dia suka buat macam ni tau jadual ini oleh kerana jadual bab 4.

 

Dia buat jadual 4.1, jadual 4.2, jadual 4.3. Boleh tak ada masalah, itu terpulang kepada pelajar dan juga terpulang kepada persetujuan pensyarah. Jadi itu pelbagai. Tetapi pastikan bahawa macam ni , bila kita buat macam tu memang pensyarah bersetuju awak punya penyelia. Awak pun rasa macam cantiknya letak 4.1 tetapi pemeriksa yang melihat atau baca tesis awak adalah orang yang berbeza. Itu yang kata sekolah yang berlainan "School of though" . Jadi bila school of though itu berbeza bermakna mungkin saya punya pemikiran cara saya adalah begini begini begini. Cara bersyarah tu begini-begini. Cara buat pelajar lagilah bukan saja begini begini begitu dan sebagainya sebab pelajar ni kan dia macam kreatif sikit kan.Jadi terpulang yang penting ialah kita bila buat kita nak pastikan bahawa mudah untuk memeriksa tu baca dan mudah pemeriksa tu faham apa benda yang kita nak cakap kan. Kita jangan bagi dia susah, kalau dia susah nanti kita kena buat tesis ni lagi sekali Alamat lah kita bergraduat lagi lima tahun akan datang ya. Jadi jangan, Kita ingat ya memang kita, kita seboleh-bolehnya  jangan terlalu lama buat tesis ye. Tulis menulis ni kerana bila terlalu lama kita akan rasa macam kita rasa sangsi. Betul ke yang saya buat selama ni, ke saya ni berpura-pura ke angan-angan ke pura-puraan pandai ke. Ha dah tak pastilah ya Okey saya rasa ini saja untuk bab bab 4 ya.

 

 

 

 

Decisions and Discussions (Chapter 4)

Okay now we go to Chapter 4 yes this chapter 4 if we see chapter 4 in fact we do this analysis which is said to be chapter or your own study of what you have studied for many years.This is the 3result so in chapter 4 if we see it in this book.We actually if chapter 4 is if we have an introduction then we have an objective analysis 1 then objective analysis 2, objective analysis, formulation and conclusion.Okok if We look at it now yes.For example, if we revert to a study that is what is our previous study, namely the Textual Discourse study of Malay Folk Story Anamasi Script so 4.1 introduction as usual Introduction we want to introduce what is in this chapter.Don't be confused yes, usually the student ni he goes to put the introduction ready first no longer needs no reference to introduce what's in that chapter we don't for him to be confused sometimes when he puts a reference point dah so looks like chapter 2 highlights of the study yes.So now the introduction section of one paragraph we enter 4.2 i.e. we are starting to look back at our objective of identifying the Textual Discourse of Malay Story Animations.So our title is this we actually take out of the objective. So when we take the objective of the word identifying dah is not available.

 

So we go straight to the textual discourse. Okey continues this Malay Folk Story Animation Script title he okey.In the title he ni you lay, which chapter we are when the inspector sees "ooo this he refers to objective 1".So now when you take this title you will use the theory, the theory we want to discuss in chapter 3.So we want to use the theory. We when our analysis needs to use the theory if there is no theory as if we weren't there sticking to anything meaningful, loose tu later so we have a description of our analysis so wrong.So now we will refer to the theory for example Wancana textual we will use the theory of discourse analysis suggested by for example yes.A moment I showed it. Yes Okey's cruel. For example we take the theory of Normaliza discourse analysis Abd Rahim 2019.So now the theory analysis of normaliza discourse.Abd Rahim 2019.So the theory of normal discourse analysis is divided into three elements of discourse analysis i.e. content, context and assumptions.Okies of this content we have this theme we have grammar.Then we have our background there is emotion. Then here we have a persuasive opinion as well as the question.Okioy because of the data we want to analyze in chapter 4th we want to use discourse analysis theory.So we have to refer, we have to write this way. Once we wrote this title, we continued to go to 4.2.1 i.e. content.We have to write yes what elements he continues to be close in ni.This is because the examiner when he sees it, "oh this study is indeed referring to the theory".

 

So that's right, so the content, in that content means now you decide that every element of you have to prepare five evidences.So our proof is able to get from the script earlier. So what content, then from the content from the script, you've got the data you got yes.So for example, you have a coding system yes. For example now the animated script of your folk story has a script.You take approximately 30 animated scripts and number the animated script using the script coding.Okey script SK to. Ni is up yes script one up to SK 30.So you have SK 1 to SK 30.So now you can put it so meaning of the 30th example earlier. You just want to take five examples, whereas others are there but that we put an attachment we can't want to murai up to 30 tu I think there are four different jilik later on to have a thesis.So now this is for example yes, this is what the name of the script is. This okokell he had a theme.Okoky reasons below content are themes. So now for example you put the SK10, SK13, SK 20, SK 23, SK, which is why you get it.The plure ya.this one you can put a table of one. Okey family theme example yes.Because you've identified yourself from these 30 scripts you identify for example, 5 themes.

 

Five themes that give up in this Script. So from family themes and are other themes so out of family themes, you find that this five-script that looks highlights so you take the script 10 then you put what theme is.Indeed, we put the theme on family meaning family. Then family again but despite all this family.But you need to make sure that in terms of what family themes have because these stories and people are sometimes in terms of family for example the pipit story with souvenirs yes.The souvenir bird with the child he means only 2. The family so it means that here your family puts him to have a character.Okey souvenirs and her son for example. Okey family SK13 wants a story that SK13 is a family of what characters show the family so you list. Then under table 1 below is what you made a description of table 1 above.Okey shows a family theme, then in here You describe this one.Explain about family themes about this 10th script about the character by the souvenir and his son.How to demonstrate family themes. That's why you've got to take a verse in that script, a verse in that one and shown here as proof of put kat here."This verse shows family" for which souvenirs he has for example is that he has given The Child he eats.An example of him lovingly causes a verse in a script to show it this.

 

So then you explain. Then once you have identified the theme of the family, you have an opinion.Your opinion, what you can be brought about is this showing family.Such examples indicate family for example hunters with his son at home with his wife or for example fish referees.Ha so that's what you've got to do so as well as with opinions.So opinion ni, usually the student he can write yes. This is probably the word.This is probably the reason for this from your opinion so that my opinion can use this word is probably "the bird of a very caring bird against its offspring because the souvenir bird is found to always be at its child's fill.So that's your opinion. So you describe until exhausted.Then it hasn't finished there yet, then the second schedule anyway.The second table, on the other hand, is similar to this description. Which part of this description he is not in one paragraph, usually he puts in two paragraphs.We break down because otherwise he is so too long he will go to a two-page page until sort of tu.So and table 2, so now for the content alone that theme you have in five tables Okey 5 tables, this is dah 5 dah not yet the second part of which is what we want to describe him have according to this theory i.e. context.This is new this section so its meaning now means 4.2.1.Ni now we're in 4.2.2.this 2 point just enters context. When you put this context in, you describe the okey first.Describe what context is, according to normaliza Abdul Rahim 2019.Similarly as well that I forget to know yes here you have to describe what the content means according to the theory of normal discourse analysis Abdul Rahim 2019. Describe a little here just getting in Schedule. Similarly, this meaning that enters kat here describes what context means according to Nurhaliza Abdul Rahim's discourse analysis theory.Then you've divided it into this one. This is because the bottom of the context element there are three so according to this theory if the grammar is very wide.It is up to the sample students choosing three 3-background 3 emotional backgrounds. So it's up to the reason for big grammar so, it's up to that text.So now in that script you taste this a lot to that one a lot into so that's what do the study.If this background is divided into backgrounds and backgrounds of society.Emotions, positive, negative, so this one you can continue to divide.This one has a lot so meaning you've got to make sure the numbering system he let right.

 

So now our context is dah the result of what is context.So 4.2.1, we enter grammar in grammar notes, describing first what is grammar.So according to whoever year how grammar is, but this study focuses on three only.So what is he, so this is indeed a lot if there is no numbering system later we will be confused.This is just that we break down into what he is for under-grammar so we take the only three under grammar.So you want to focus on what you are now if grammar.Then as always there is the subtopic, describe a little what the meaning of tu.Then this one you just entered the data, remember ye insert the data tu, remember ye the data of all tables in the thesis there should be a hovering line alone that vertical does not need to be available.So put here a table and parse. Table ni Number to resume earlier.Earlier the schedule is up to 5 ni now 6.So for grammar ni because you need to take 3, so you can, ni three ni language data ni subtopic is available 3.So you can set up three tables.

 

Three tables for grammar, three tables for, meaning the background has 3 ni.3 for 3 timeline for 3 places for ni, emotions are equal to 3 positive 3 negatives.So describe the need to remember him when we write we write table 6 above.Because there are students written table 6 shows, dah we are as our inspectors are looking for, which in turn goes the table above to the bottom.So it is not possible to write if below below above and a description.That's why chapter 4 of this numbering system is important because we want to know whether It is subtopic or sub-sub-topic like ni hah.Kan we sublicate this topic. This is the son of this so sub-topics like this. So her son sub-sub-topic so son of ni so sub-topic sub-topic.So when there are numbers we've got, Oh this is actually under this category.This is an example of a description So if the example is now the other one is the same.So now the objectives of this review, we have two number ones earlier analyzing textual discourse.So he took these two by asking the first two elements with a second element of discourse analysis theory.Then the objective of three uses the theory of the third element of discourse analysis i.e. assumptions.Which he interviews students and comments on the animated script of the folk story.So he broke this one alone, this meaning no longer needs to be this for the objective of one, this is for the second objective.So it's clearer yes. So now if we see, exhausted je he's last the contents of dah ready.Okby content is ready. Meaning that the context is ready, meaning dah is completed objective one.So after that means you have got a formula.

 

Formula for one objective i.e. formulation for content and context so write a formula here in a paragraph.In this very important yes. Which to support the study from a chapter in chapter two.The reason for chapter two of these is the highlights of the study associated with our study.Why support, then we have to support theory. So support the Theory e.g. analysis that is awesuous for this is supported by the theory of normal discourse analysis abd Rahim 2019.So the support with the theory, so what ni you summarize, look equally so word for example, parallel words, this study is parallel, this study is almost the same, this review is what else. So these words that you have to choose fit in accordance with or this study coincided with the results of the study done by blablabla yaitu in chapter2.So put this support put on the study. But support, remember yes research support should be from the latest 5-year study only.Okay keeps the latest 5 years, if now the example of 2020 so the latest year is five years back.So five years backwards meant until 2016 alone. Don't support studies that were thousands of 2010, 2009, 1980s la.The reason we have identified is that studies are indeed dah about discourse e.g. many have done a lot since then. The animation is plentiful but animated folksy stories a lot, but folk stories are overseas. So we have the latest so that our theses are of better quality and up to date yes and up to date yes and up to date.So that's very important So now it's new formulation for objective one.If we enter a formulation for the objective of two if we enter the objective of two which means that we still have a formulation of 4.3.The objective 2 he wrote close here earlier analyzed the effects of analyzing the effects of animated scripts of folk stories.So what this means, don't write the word analysis Yes.Effects of blablablablabla crystals, the sentences you get from on top of tu.Then you put the assumption.

 

Okay explain a little first what is the meaning of the assumption according to Abdul Rahim normaliza 2019, assumption blah blah blah blah blah blah. Okay then we made that assumption and then we want to get into this one, opinion. This is a sub-topic for opinions. So explain first, explain what according to normaliza abd Rahim, ppa opinion he refers to. What is his opinion, give a definition according to normaliza abd Rahim. After this, there is this schedule. So every single one you can give him evidence from the child's conversation earlier. Here too you have to use a coding system. Cording language eh, this is not a computer science coding system coding system. We already have coding for the script. Now we have to take coding for the study sample. That is why we want to interview primary school students. Elementary school example we take 30 people. Do we want to write S1 to S30. So this is what you have to put in the analysis of chapter 3, how is your coding system hah. So this one you make your own decision. This is just a suggestion. So you put here S1 to, from what you found. So all the data obtained, we have to put it near the back of the attachment. However, what we put here is only relevant because there are sentences that do not show opinion, there are sentences that do not show reference, there are sentences that do not show questions that are forms from the analysis of the analysis of discourse analysis normaliza abd Rahim 2019. So you choose, choose which one suitable only.

 

So in the end, don't forget we will put the formula, the number is 4.3.2 summary. Summarize what is available about the findings or results of the study you got from objective 2 and remember as before the summary, you have to support the study. Five-year study Only recently. Then support with theory. Okay there must be a meaning here that we will support from the results of this study we will support. Then this is finally 4.4 then the conclusion.

 

Okay in conclusion, I explain again, the last sentence we must tell about what is in the next chapter. This is so that there is continuity between 2 chapters and chapter 5 for example the last sentence of the next chapter What is he blah blah blah blah blah blah blah and continue. This one is about which formulation I said the formulation runs out of description of this formulation is actually up to the lecturer. There are lecturers he does not want to put a conclusion at the end after we analyze. He simply supported the study on each one, each of the descriptions supported was up to the lecturer. The reason for me is simple, what do we formulate We repeat then we support. It's the same if we put it in there, if we put it in there too, sometimes yes I find the reason I say this. I'm sure there are students that he does support every time he is a descriptive person of opinion. For example, he was supported after that, he was the person whose reference he supported again, this is supported again. I see his sentence is the same, his sentence is the same as what the same person supports. So that thing seems like an example like he did not make much effort to make a different sentence so make sure here the sentence must be different from the sentence above. The reason why this is important is that we want to formulate what the results of the study we get from here. Okay for chapter 4 This .Okay because we have two objectives, one objective remember yes bang four we have. We who have this analysis we have we are different from others. This is what we have been trying to do all this time, this is us talking to people, we are trying to go and look for school children waiting outside our fence. Although in fact you should take permission from the school teacher but you have to leave the school because you brought the wrong letter. So we are here waiting outside the school, we have to wait outside the school for parents to drive away. Persevere to be a researcher. So for example from objective one this is 40 pages for objective one only. These 2, 40 objectives are for the Master. Master 40 + 40 = 80. If our PHD has entered 40 more, it means 120. This one remembers that in each of these pages you can not put, as the objective of one 20 is clear. But objective 2 I did a lot of crazy analysis. I put 70, I can't. Then all of a sudden it looks like this finger doesn't want to press the laptop. 10 o'clock, it's wrong. It seems that objective one is more important than objectives 2 and 3. So here it is, we must be the same so that each of our objectives, must be of equal importance. So do not suddenly objective 3 so unimportant. Usually the objective of the end is more important that shows the novelty. So this is what matters. So if it is indeed necessary, if you want to run a little, it can be like for example one objective, 41 objective 2 Okay 39, objective 3 alamak more than 43 can. But do not be so obvious like this when we have seen that the importance is very different.

 

So it seems like it doesn't have to be an objective one. Objective 3, dispose of it well, there is no need for it. Suddenly the study has an objective je Prof that of course I do not know what to say Kan. I said make your own University. Okay so now make sure chapter 4 remembers yes we have. If we have a sense of pride, the writing must be beautiful in this chapter. All the chapters in my thesis will be repeated for all, there must be a discourse marker. The marker of this discourse, if it does not exist, is not Academic writing. This is a very important discourse marker if you look from inside this book, we have a list of discourse markers that you can use. Usually students like to really want to know what you know. He really likes the word "therefore". "Therefore" is a long way to go. We see that there are discourse markers and there are hundreds of discourse markers. Please use everything, we can use different shows it is Academic writing and when we read the thesis it is cool to read this thesis right. So Do not use discourse markers, but there is a problem is the Student of this thesis I read indeed he uses discourse markers, very good. I don't know. It 's not from my book that he took this discourse marker from the Internet to what. But look, it does not mean that I mean that the marker of the discourse does not fit the sentence. So like this, that word is what people say, it has never been heard by the community. So if you have never heard of an example, it is rare to hear but it is rarely used like for example the word I take an example yes.

 

Yet one fact that cannot be ignored is blah blah blah blah. But that is the marker of the discourse for the first sentence, okay, it's beautiful, then suddenly the next sentence is so wrong. What did he do with her? It has nothing to do with the selection of the discourse marker. It is therefore appropriate for students to use the correct discourse markers and diversify. Do not use the word "Therefore" from page 1 to the last page. This is a discourse marker I will repeat for all chapters as well yes in this video I will repeat all once so as a reminder to students yes. Okay so I think this chapter 4 is okay, so if I have explained clearly and also the use of these tables as well. So remember with this schedule, don't do it, if you can, there are students who like to do this, know this schedule because of the schedule of chapter 4.

 

He made table 4.1, table 4.2, table 4.3. There can be no problem, it is up to the students and also up to the consent of the lecturer. So that's various. But make sure that like this, when we do that, the lecturer agrees that you have a supervisor. You also feel like it's beautiful to put 4.1 but the examiner who sees or reads your thesis is a different person. That's what different schools say "School of though". So when the school of though is different it means maybe I have an idea the way I am this way this way. The way of lecturing is like this. The way to make students again is not just like this and so on and so on because this student is a little creative right. So the important thing is for us to make sure that it is easy to check and read and easy for the examiner to understand what we want to say . We do not give him a hard time, if he is difficult later we will have to do this thesis again. So don't, We remember yes we are, we should not do the thesis for too long. Write this writing because when it takes too long we will feel like we feel suspicious. Right to what I did all this time, to me pretending to fantasize to pretending to be clever. Ha, I'm not sure, okay. I think this is just for chapter 4.

Rujukan: https://youtu.be/WkDMTy6FJqA

 

 



BUKTI KEHADIRAN MINGGU 11
CAWAN

                                 

BBN3402SATU2020: MINGGU11 TERJEMAHAN(8)

                                            

                            HAFIZUDDIN (195131)                 AWADAH 9195903)



                                           NAZRUL (196202)           SAHLAN (196032)


                                  IKMAL (197345)                              AZIEMAH (199909)

8

Metodologi (Bab 3)

1.      Okey kita dah masuk sebab bab 3 ya bab 3 ni bab metedologi. Metedologi ni memang kita bila salah huraian kalau salah huraian ya memang salah semuanya ya. Jadi kalau kita lihat dalam bab 3 Okey kita ada banyak sub topik tujuannya supaya kita sendiri faham dan pemeriksa pun faham orang lain yang luar di mana-mana sahaja yang berada dalam Malaysia luar negara bila baca pun faham kerana kita huraikan secara kita menjalankan kajian Itu namanya methodology. jadi di sini kita lihat kita ada banyak sub topik ya banyak subtopik di sini iaitu pengenalan reka bentuk kajian. Kaedah kajian kaedah kajian dibahagi kepada sampai jika perlulah maknanya kalau ada adalah kita menggunakan sampai dan juga kita ada lokasi kalau kita menggunakan responden untuk dekat sekolah ke dekat kat mana manalah orang kampung ke kemudian kita ada bahan ataupun instrumen kajian hak kita ada prosedur analisis kerangka teori dan kerangka konseptual dan juga kesimpulan.

 

2.      Okey seperti biasa pengenalan kita bukan kita tadi dalam satu perenggan itu tak ada masalahlah iaitu 3 point 1 pengenalan kemudian kita ada reka bentuk. Okey reka bentuk dalam reka bentuk huraian itu dalam pendek dia sebenarnya dalam satu perenggan ya sebab kita jangan keliru ya. Kita cuma dalam reka bentuk ni cuma kita nak jelaskan bahawa adakah kita menggunakan kaedah kualitatif atau kuantitatif, kuantitatif okey jadi gitu kalau kita gunakan kedua-duanya kita jelaskanlah okey. Jadi kalau misalnya awak nak buat rujukan sikit dekat sini ke menurut siapa tu tapi adalah wajar untuk tidak beri definisi. Nak buat apa tak perlu beri cuma kita memberikan bahawa sebab ingat ya sebab sebab tiga ni huraian tentang kajian kita yang kita yang kita nak jalankan ni. Jadi dalam satu perenggan cerita pasal kualitatif atau kuantitatif atau kedua-duanya kemudian kita masuk ke 3 point 3 baru kaedah kajian. Kaedah kajian ini barulah yang kita nak jalankan kajian ya. Apa kaedah yang kita gunakan. Jadi kalau di sini Kalau kita gunakan sampel kita letaklah kan letaklah siapa.

 

3.      Jadi kalau okey kita bagi contoh ya kalau sampai kajian saya saya menggunakan 20 orang pelajar jadi jadi sekarang ini saya kena pastikan bahawa saya kena huraikan dengan terperinci iaitu saya pakai ni, saya pakai sekolah rendah lelaki berapa perempuan berapa umur. 9 tahun kena spesifik ya kena spesifik yang laki-laki perempuan tu kena tahu berapa lelaki lelaki berapa perempuan yang sekolah rendah ini pelajar sekolah rendah kita dah cakap dah kan. Kemudian kita ada satu lagi sasub topik tu lokasi-lokasi ini kita kena letaklah contoh saya contoh ya Sekolah Kebangsaan Serdang. Masalahnya sekarang saya tahu sekolah tu kat mana Okey pemeriksa tak tahu Okey pemeriksa mungkin tinggal di negeri lain dia tak tahu kat mana. Mungkin kita akan letak koordinat Okey dan lebih bagus letak peta apa tu daripada daripada Google map ke daripada apa yang jelas menunjukkan lokasi, sekolah ini daripada jalan besar daripada supaya kita tahu sekolah ni di sini dan juga dan juga kena tahulah ni sekolah di luar bandar atau pun bandar. Jadi kena jelas terperinci itu yang saya kata dalam metodologi ni kena kena terperinci.

 

4.      Jadi lokasi kemudian kita ada bahan. Okey tadi kita punya apa nama ni kita punya kajian ini tadi tentang wacana tekstual saya nak. Jadi sekarang ini saya ada di samping saya ada lokasi. Okey kajian ini memang tu sebab kita ambil yang pelajar sekolah untuk kita nak temu bual pasal tekstual lokasi saya juga ada bahan Okey ataupun instrumen saya gunakan. Jadi yang ini ini ini saya pakai tadi animasi kan animasi cerita rakyat jadi tengah ceritalah tentang bahan ni cerita tentang animasi cerita rakyat terbitan Dewan Bahasa Pustaka yang ditulis oleh Normaliza Abdul Rahim pada tahun ini ini ini animasi cerita rakyat ni Saya yang tulis ya dan lagu lagu lirik lagu skrip semua saya yang buat ya dan diterbitkan oleh Dewan Bahasa Pustaka dan kalau nak tengok boleh tengok di Google Store memang saya dah ada di Google Store ada 33 buah cerita dan 33 buah lagu. Ini promosi tiba-tiba.

 

5.      Okey ni sekarang ini bolehlah kalau siapa-siapa nak tunjuk kepada anak saudara ataupun jiran punya anak saudara atau jiran punya jiran punya jiran punya anak saudara ataupun anak dia cucu dia pun boleh murah je sebenarnya kita jual dan semua itu animasi itu saya yang buat payment saya buat dan dia orang Dewan Bahasa yang terbitkan maknanya memang bahasanya bagus dan cerita rakyat dalam cerita rakyat Melayu kita Turun temurun silalah tengok kat Google ya. Google Talk dekat handphone tak ada yang pun. Okey jadi sekarang yang bahan ini tadi kita masukkan ini, kemudian di sini juga kita akan letak apa synopsis, okey sinopsis cerita rakyat. Contohnya tajuk cerita rakyat nombor satu iaitu Cenderawasih.

 

6.      Contoh-contohnya saya terletak saya perlu letak sinopsis Sebab sekarang kita perlu ingat kita tahu cerita ni tetapi pemeriksa tak tahu apa nama orang baca titik kita tak tahu. Jadi kita letaklah sinopsis kalau misalnya cerita ni saya ambil 20 cerita rakyat tak 20 sikit kat bawah ni dalam ni mestilah tak perlu letak ya kemudian kita pergi ke tadi baharu prosedur. Jadi prosidur kita ini kita kena letak kekadang ada Terpulang kepada pelajar dan juga penyelia Ya ada prosedur yang dia letak dalam bentuk point 1 2 3 4 5 sampai 10 ada yang letak dalam bentuk perenggan makna Kalau ada 5 prosedur letak lima perenggan. Boleh tak ada masalah. Asalkan kita tahu bahawa prosedur pertama ada kaitan dengan prosedur kedua ada kaitan dengan ketiga keempat dan ke atas. Janganlah nombor satu awak kata awak ambil apa nama awak panggil pelajar ataupun air tadi nak ikut objektif satu.

 

7.      Dia kenal pasti betul itu alternatif tu awak ambil skrip animasi tersebut kemudian awak analisis analisis dengan menggunakan ni ni ni ni tiba-tiba prosedur kedua adah panggil pelajar untuk untuk beri pendapat bilanya panggil budak tu apa membaca skrip tu bila pula tu macam soalan langkah itu perlu tu tidak terangkat tu dah melompat-lompat jadi salah. Jadi pastikan ini ni terpulang bentuk point atau bentuk paragraf tetapi perenggan tetapi pastikan ia mengikut macam mana awak jalankan kajian. Itu penting langkah-langkah bagaimana jalankan kajian tu. Awak je yang tahu. Orang lain semua tak tahu la. Jadi kenalankah 11 Okey balik kepada 3 point 35 merupakan analytics Okey analisis ini penting ya Sebab sekarang ini kita ada dua jenis jadi awak.

 

8.      Huraikan mengikut objektif pun boleh. Jadi rakan artis pertama pertama apa digunakan dengan cara begini. Jadi di sinilah awak akan letak yang awak buat coding tadi. Saya cerita kat dalam dekat dalam bab 4 tadi macam contoh sekejap ya okey contohnya Awak dah buat coding sk130 merupakan skrip lah clip1 security and I S 1 hingga 30 sampel satu hingga sampai 30 jadi itu nak analisis ni Ni awak kena jelaskan ada huraian tajuk jalan tu SK ini biasanya kadang-kadang dia orang buat dalam bentuk jadual iaitu dalam maksudnya sini SK maknanya ni skrip Okey ma makna sk1 maknanya skrip.

 

9.      Satu sampai tadi nak pakai sampel. Satu makna sampai satu ini dia punya kotak. Nanti orang ceritalah SK merujuk kepada apa-apa dia hurai sebab ini coding penting sebab dalam data kalau tak ada copy coding kita nak letak ni kita tak faham tak. Kalau kita nak chat kali nak taip katakan skrip satu trip dua ke tiga Tak bolehlah macam tu kan dan juga dan juga yang ini peluang. Sebelum awak dah dah ni kena adalah pula satu lagi jadual yang menunjukkan sk1 maknanya cerita apa Cenderawasih oke fk2 cerita apa Okey burung pipit contoh ini tajuk-tajuk daripada skrip skrip yang awak dah balik dah cerita animasi itu tadi kena letak nilah pastu ni letak pula kemudian bawah tu baru. Awak ceritakan macam mana nak analisis data tersebut berikan contoh macam mana awak nanti jadinya.

 

Methodology (Chapter 3)

1.      Okay we have entered because chapter 3 yes chapter 3 is about methodology. This methodology is ours if we misinterpret it, if we misinterpret it, it is all wrong. So if we look at chapter 3 Okay we have many sub-topics the purpose is so that we ourselves understand and the examiner also understands other people outside anywhere who are in Malaysia abroad when reading also understand because we describe in the way we conduct research That is the name methodology. so here we see we have many sub topics yes many subtopics here i.e. the introduction of study design. Research methods research methods are divided into until if necessary means if there is we use until and also we have a location if we use respondents to near the school to near where the villagers to then we have materials or instruments research rights we have theoretical framework analysis procedure and conceptual frameworks as well as conclusions.

 

2.      Okay as usual our introduction is not ours earlier in one paragraph there is no problem that is 3 point 1 introduction then we have a design. Okay design in the design of the description in short he is actually in one paragraph yes cause we do not confuse yes. We only in this design, we just want to explain that whether we use qualitative or quantitative methods, quantitative is okay so if we use both we explain okay. So if for example you want to make a little reference near here to who it is but it is reasonable not to give a definition. What do you want to do? So in one paragraph of the story of qualitative or quantitative article or both then we go into 3 new 3 new study methods. This is the only method of study that we want to conduct a study. What method do we use. So if here If we use our sample, then who is it

 

3.      So if it's okay for us to give an example, yes, if it comes to my study, I use 20 students, so now I have to make sure that I have to explain in detail, that is, I wear this, I wear primary school for boys, how old are girls. 9 years has to be specific, yes, it has to be specific that the male and female girls need to know how many boys and how many girls are in this primary school, our primary school students have already said that. Then we have another topic on these locations, we have to put my example, for example, Sekolah Kebangsaan Serdang. The problem now is I know the school where Okey examiner does not know Okey examiner may live in another country he does not know where. Maybe we will put the coordinates Okay and better put what map than from Google map to from what clearly shows the location, this school from the main road than so that we know this school here and also and also need to know this school in the countryside or even the city. So the detail that I said in this methodology needs to be explained in detail.

4.      So the location then we have the material. Okay, we have what this name is, we have this study earlier about the textual discourse I want. So right now I have a location next to me. Okay this study is indeed the reason we take the school students for us to interview about the textual location I also have the material Okay or instruments I use. So this is the one I used earlier, animation, folklore animation, so tell me about this material, story about animated folklore published by Dewan Bahasa Pustaka written by Normaliza Abdul Rahim this year. the lyrics of all the script songs I made and published by Dewan Bahasa Pustaka and if you want to see it can be viewed in the Google Store, I already have in the Google Store there are 33 stories and 33 songs. This is a sudden promotion.

5.      Okay, now it is possible if anyone wants to show it to a nephew or a neighbor has a nephew or a neighbor has a neighbor has a neighbor has a nephew or a child is a grandchild he can also be cheap je in fact we sell and all that animation I made I made her payment and the Chamber of languages ​​derive their meaning the language is good and folklore in Malay folklore Heredity we feel ya look up on Google. Google Talk near mobile is nothing. Okay so now that we have included this material, then here we will also put what is the synopsis, okay synopsis of folklore. For example, the title of the number one folklore is Paradise.

6.      For example I am located I need to put a synopsis Because now we need to remember we know this story but the examiner does not know what the name of the person reading the point we do not know. So let's put a synopsis if for example this story I took 20 folk tales not 20 a little below in this must not need to put yes then we go to the new procedure. So our procedure we have to put sometimes there is up to the student and also the supervisor Yes there is a procedure he puts in the form of points 1 2 3 4 5 to 10 some put in the form of paragraph meaning If there are 5 procedures put five paragraphs. There can be no problem. As long as we know that the first procedure has to do with the second procedure has to do with the third of the fourth and above. Do not be number one you say you take what name you call the student or water just want to follow objective one.

7.      He identified the correct alternative, you take the animated script and then you analyze the analysis using this ni ni ni ni suddenly the second procedure is to call the student to give an opinion when calling the boy what to read the script when it is like a step question it needs to not be lifted, it has jumped so it is wrong. So make sure this depends on the shape of the point or the shape of the paragraph but the paragraph but make sure it depends on how you conduct the study. Those are the important steps of how to conduct the study. You know. Everyone else doesn't know it. So do you know 11 Okay back to 3 point 35 is analytics Okay this analysis is important yes Because now we have two types so you.

8.      8. Explain according to the objective is also possible. So my first fellow artist what is used in this way. So this is where you will put the coding you did earlier. I told the story in close in chapter 4 earlier as a brief example yes okay for example You have coded sk130 is a script is clip1 security and IS 1 to 30 samples one to 30 so I want to analyze this Ni you have to explain there is a description of the road title SK this is usually what people do in the form of a table that is in the meaning here SK means this script Okey ma meaning sk1 means script.

9.      9. One until earlier want to use a sample. One meaning to this one he has a box. Later people will tell SK to refer to anything he explains because this coding is important because in the data if there is no copy coding we want to put this we do not understand. If we want to chat the next time we want to type, say the script for one trip two to three. Before you do this, there is another table that shows the meaning of the story. What is Paradise? Okay, fk2. What story? The bottom is new. You tell me how to analyze the data give an example of how you will be.

 

Rujukan : https://www.youtube.com/watch?v=_gYhOl8KEMQ




BUKTI KEHADIRAN MINGGU 11
CAWAN

                                 

BBN3402SATU2020: PENTERJEMAHAN BERBANTUKAN KOMPUTER

Terjemahan Berbantu Komputer? haa apa tu. Mesti terjemah perkataan je kan? seronok ke? Dalam menterjemah sudah pasti seronok. Sebab apa sero...