M9: BUKU KAJIAN WACANA
AWADAH
BINTI MOHAMAD NUR AZIEMAH BINTI JASMAN (195903) (199909)
BAB 1: PENDAHULUAN
Jangan lupa!
Penulisan Pengenalan
1. Penulisan
Pengenalan haruslah ringkas dan padat.
2. Satu
perenggan sahaja.
3. Jelaskan
apa yang terdapat dalam bab ini.
4. Huraikan
ringkas tentang kajian yang dilakukan.
5. Tidak
menyentuh tentang latar belakang kajian.
Do not forget!
Introductory Writing
1. Introductory
Writing should be concise and concise.
2. One
paragraph only.
3. Explain
what is contained in this chapter.
4. Briefly
describe the study conducted.
5. Does
not touch on the background of the study.
Muka Surat :2
Jangan lupa!
Penulisan Latar Belakang
Kajian/Sejarah/Asal Usul
1. Sejarah/asal
usul tentang kajian yang dijalankan.
2. Rujukan
yang menyokong pernyataan (minimum lima rujukan).
3. Penanda
wacana yang sesuai supaya lebih ke arah penulisan akademik.
4. Lebih
kurang dalam 3-5 halaman.
Do not forget!
Writing Background Study /
History / Origin
1. History
/ origin of the study conducted.
2. References
that support the statement (minimum of five references).
3. Appropriate
discourse markers to be more towards academic writing.
4. About
3-5 pages.
Muka Surat: 4
Jangan lupa!
Penulisan Permasalahn Kajian
1. Jumlah
perenggan mengikut jumlah objektif kajian (minimum satu perenggan untuk satu
objektif). Contoh, perenggan satu terdiri daripada kajian yang mempunyai jurang
penyelidikan. Minimum dua atau tiga rujukan dan di akhir perenggan pelajar
harus
mengaitkan dengan kajian
yang akan dilakukan.
2. Permasalahn
kajian boleh merujuk bahan seperti akhbar (pernyataan menteri ataupun pakar),
majalah (Dewan Bahasa dan Pustaka), majalah berbentk akademik, artikel dalam
jurnal berbentuk kajian, apa juga tulisan yang didokumentasikan dan buku
akademik.
3. Tidak
boleh merujuk bahan seperti majalah hiburan, pendapat sendiri, akhbar yang
tiada kesahihan berita dan apa jua pernyataan yang tidak didokumentasikan.
4. Penjelasan
pernyataan masalah perlu jelas dan tepat.
5. Mengenal
pasti jurang dalam kajian.
6. Pernyataan
masalah seharusnya kenyataan yang menampakkan jurang penyelidikan serta
berkaitan dengan kajian yang akan dilakukan.
7. Rujukan
pernyataan masalah seharusnya daripada rujukan lima tahun kebelakang.
Research Problem Writing
1. Number of paragraphs according to the total objectives of the study (minimum one paragraph for one objective). For example, paragraph one consists of a study that has a research gap. A minimum of two or three references and at the end of the paragraph the student should relate to the study to be conducted.
2. Research problems can refer to materials such as newspapers (minister or expert statement), magazines (Dewan Bahasa dan Pustaka), academic magazines, articles in research journals, any documented writing and academic books.
3. Can not refer to materials such as entertainment magazines, personal opinions, newspapers that have no validity of the news and any statements that are not documented.
4. The explanation of the problem statement should be clear and accurate.
5. Identify gaps in the study.
6. Problem statement should be a statement that shows the research gap as well as related to the study to be done.
7. The
problem statement reference should be from a reference five years ago.
Muka Surat: 7
Jangan lupa!
Penulisan Persoalan Kajian
1. Persoalan kajian ditulis dalam bentuk poin.2. Persoalan kajian ditulis dalam bentuk soalan.
3. Letakkan tanda soal di akhir ayat.
4. Jelas dan tepat.
5. Bertitik tolak daripada pernyataan masalah.
6. Berkait rapat dengan objektif kajian.
Do not forget!
Writing
Research Questions
2. Research questions are written in the form of questions.
3. Put a question mark at the end of the sentence.
4. Clear and precise.
5. Subtract points from the problem statement.
6. Closely related to the objectives of the study.
Muka Surat: 9
Jangan lupa!
1. Berkait rapat dengan persoalan kajian.
2. Berkait rapat dengan permasalahan kajian.
3. Berkait rapat dengan tajuk tesis.
4. Menggunakan domain pembelajaran Taksonomi Bloom (1956) sebagai perkataan pertama.
5. Memastikan domain yang dipilih daripada sengan kepada sukar (mengikut tahap Bloom).
Writing Objectives of the StudyDo not forget!
2. Closely related to research problems.
3. Closely related to the title of the thesis.
4. Using the learning domain of Bloom's Taxonomy (1956) as the first word.
5. Ensure the selected domain from easy to difficult (according to Bloom level).
Muka Surat : 10
Jangan lupa!
Penulisan Kepentingan Kajian
1. Pilih
kepentingan kajian yang bersesuaian dengan kajian.
2. Pilih
sama ada dalam bentuk poin atau perenggan.
3. Jelaskan
setiap kepentingan dalam minimum 10 ayat.
4. Bahagian
ini tidak memerlukan rujukan.
5. Kepentingan
kajian minimum tiga.
6. Kepentingan kajian maksimum lima
Don't forget!
Writing The Importance of Study
1. Select
the importance of study that suits the study.
2. Select
either in the form of a point or paragraph.
3. Explain
each interest in a minimum of 10 sentences.
4. This
section does not require reference.
5. The
importance of the study ultimateizes three.
6. Importance
of a maximum study of five.
Muka Surat: 17
Jangan lupa!
Penulisan Batasan Kajian
1. Jelaskan
batasan bagi setiap satu.
2. Sertakan
justifikasi bagi setiap satu.
3. Batasan
pemilihan sampel (jika ada).
4. Batasan
pemilihan instrument (jika ada).
5. Batasan
pemilihan bahan (Jika ada).
6. Batasan
pemilihan teori (jika ada).
Don't forget!
Study Limitation Writing
1. Explain
the limitations for each one.
2. Include
justifications for each one.
3. Limitation
of sample selection (if any).
4. Limitation
of selection of instruments (if any).
5. Limitation
of selection of materials (If any).
6. Limitation
of theoretical selection (if any).
Muka Surat : 18
Jangan lupa!
Penulisan Definisi Operasional
1. Pilih
frasa atau perkataan yang berkait rapat dengan tajuk dan kajian.
2. Pemilihan
definisi berkait rapat dengan kajian walaupun tiada dalam tajuk tesis.
3. Jangan
beri definisi perkataan seperti kamus.
4. Rujukan
tidak wajib dalam bahagian ini.
Don't forget!
Operational Definition Writing
1. Select
phrases or words that are closely related to headers and studies.
2. The
selection of definitions is closely related to study even if it is not in the
thesis header.
3. Don't
define words like a dictionary.
4. Referrals
are not mandatory in this part.
Muka Surat : 19
Jangan lupa!
Penulisan
Organisasi Kajian
1. Penulisan
organisasi kajian tidak boleh sama dengan pengenalan bab.
2. Jelaskan
dengan tepat dan terperinci.
3. Susunan
organisasi seharusnya boleh difahami dengan mudah.
4. Setiap
bab dalam perenggan yang baharu.
Don't forget!
Study
Organization Writing
1. Writing
a study organization cannot be the same as the introduction of a chapter.
2. Explain
accurately and detailedly.
3. Organisational
arrangements should be easily understood.
4. Each
chapter in a new paragraph.
Muka Surat :20
Jangan lupa!
Penulisan
Kesimpulan
1. Simpulkan
bab ini dengan menggunakan ayat yang berbeza dengan pengenalan bab.
2. Tidak
boleh meniru ayat dalam bahagian pengenalan.
3. Bahagian
ini perlu dikupas dengan ringkas.
4. Di
akhir ayat perlu disertakan apa yang terkandung dalam bab seterusnya.
Don't forget!
Conclusion
Writing
1. Knot
this chapter using different sentences with the introduction of chapters.
2. Cannot
imitate sentences in the identification section.
3. This
section needs to be steamed briefly.
4. At
the end of the sentence should be included in the next chapter.
Muka Surat: 21
BUKTI KEHADIRAN MINGGU 9
2 BUKU ; JOM TULIS TESIS DAN KAJIAN WACANA
No comments:
Post a Comment