Thursday, December 31, 2020

BBN3402SATU2020: MINGGU10 RESIPI(1)

 

Chicken Kiev



 

Prep: 30 mins

Cook: 20 mins

Additional: 45 mins

Total: 1 hr 35 mins

Servings: 4

Yield: 4 servings

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ingredients

 

¨  2 cloves garlic, minced

 

¨  1 pinch salt

 

¨  2 tablespoons chopped fresh flat-leaf parsley

 

¨  6 tablespoons unsalted butter

 

¨  4 (8 ounce) skinless, boneless chicken breast halves, pounded to 1/4-inch thickness

 

¨  salt and pepper to taste

 

¨  1 cup all-purpose flour

 

¨  2 teaspoons salt

 

¨  2 eggs, beaten

 

¨  2 cups panko bread crumbs

 

¨  1 pinch cayenne pepper

 

¨  2 cups vegetable oil for frying, or as needed

 

 

Directions

 

þ  Step  1

Grind garlic and a pinch of salt together in a mortar and pestle until garlic is completely smashed. Add parsley and mix until completely incorporated. Pound butter into garlic mixture with pestle until parsley and garlic are fully incorporated into the butter. Wrap the butter mixture in plastic wrap and refrigerate until cold, at least 15 minutes.

 

þ  Step 2

Season chicken breasts with salt and pepper. Place 1/4 the butter mixture in the center of wider end of each chicken breast. Fold the narrower end of each chicken breast up over the butter to form a tight pocket around the butter. Gather the sides of each chicken breast to the center to form a round ball. The top of the chicken will be smooth and the bottom will be gathered. Tightly wrap each chicken breast ball in plastic wrap, put wrapped breasts on a plate, and chill in the freezer until the gathered bottoms hold together and are slightly firm, about 30 minutes.

 

þ  Step 3

Whisk flour and 2 teaspoons salt together in a shallow bowl. Whisk eggs together in another shallow bowl. Pour panko bread crumbs into another bowl.

 

þ  Step 4

Remove chicken breast balls from plastic wrap. Gently press each chicken breast ball into flour mixture to coat and shake off any excess flour. Dip into beaten eggs, then press into bread crumbs. Place breaded chicken onto a plate, cover with plastic wrap, and return to the freezer to chill until firm, about 15 minutes.

 

þ  Step 5

Heat oil in a deep-fryer or large saucepan to 350 degrees F (175 degrees C). Preheat oven to 400 degrees F (200 degrees C). Line a baking sheet with aluminum foil.

 

þ  Step 6

Working in batches, cook chicken, gathered-side down, in hot oil and until lightly golden on both sides, about 1 minute per side. Transfer to prepared baking sheet. Sprinkle salt and cayenne pepper over the top.

 

þ  Step 7

Bake in the preheated oven until you can hear the butter start to sizzle on the baking sheet, 15 to 17 minutes. An instant-read thermometer inserted into the center should read at least 165 degrees F (74 degrees C). Let rest for 5 minutes before serving.

 

Nutrition Facts

 

Per Serving:

790 calories; protein 59.5g; carbohydrates 62.2g; fat 38.3g; cholesterol 268mg; sodium 1656mg.

 



Ayam Kiev

 

Persediaan: 30 minit

Masak: 20 minit

Tambahan: 45 minit

Jumlah: 1 jam 35 minit

Hidangan: 4

Hasil: 4 hidangan

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bahan-bahan

 

¨  1 cubit garam

 

¨  2 sudu besar daun pasli segar, cincang rata

 

¨  6 sudu mentega tidak masin

 

¨  4 (8 ons) bahagian dada ayam tanpa kulit, tanpa tulang, ditebuk hingga ketebalan 1/4 inci

 

¨  garam dan lada secukup rasa

 

¨  1 cawan tepung serba guna

 

¨  garam 2 sudu teh

 

¨  2 biji telur, pukul

 

¨  2 cawan serbuk roti halus

 

¨  1 secubit serbuk lada merah

 

¨  2 cawan minyak sayuran untuk menggoreng, atau mengikut keperluan

 

Petunjuk

 

þ  Langkah 1

Kisar bawang putih dan secubit garam bersama dalam pengisar dan menumbuk sehingga bawang putih hancur sepenuhnya. Masukkan daun pasli dan gaul hingga sebati. Masukkan mentega ke dalam campuran bawang putih dengan menumbuk sehingga daun pasli dan bawang putih bercampur sepenuhnya ke dalam mentega. Balut campuran mentega ke dalam bungkusan plastik dan dinginkannya hingga sejuk, sekurang-kurangnya 15 minit.

 

þ  Langkah 2

Perap dada ayam dengan garam dan lada. Letakkan 1/4 campuran mentega di tengah hujung dada ayam yang lebih luas. Lipat hujung yang lebih sempit setiap dada ayam di atas mentega untuk membentuk poket yang ketat di sekitar mentega. Kumpulkan sisi setiap dada ayam ke tengah untuk membentuk bola bulat. Bahagian atas ayam akan halus dan bahagian bawahnya akan dikumpulkan. Balut dengan ketat setiap bebola dada ayam dalam bungkus plastik, letakkan dada ayam yang dibalut di atas pinggan, dan dinginkan di dalam peti sejuk sehingga bahagian bawah yang dikumpulkan saling bersatu dan sedikit tegang, kira-kira 30 minit.

 

þ  Langkah 3

Pukul tepung dan 2 sudu teh garam bersama dalam mangkuk cetek. Pukul telur bersama dalam mangkuk rata yang lain. Tuangkan serbuk roti halus ke dalam mangkuk lain.

 

þ  Langkah 4

Keluarkan bebola dada ayam dari bungkus plastik. Tekan perlahan-lahan setiap bebola dada ayam ke dalam campuran tepung untuk melapisi dan menghilangkan tepung yang berlebihan. Masukkan telur yang telah dipukul, kemudian masukkan serbuk roti halus yang diasingkan tadi. Letakkan tepung roti ayam ke atas pinggan, tutup dengan bungkus plastik, dan kembali ke peti sejuk sehingga sejuk, lebih kurang 15 minit.

 

þ  Langkah 5

Goreng menggunakan minyak yang banyak atau mengunakan periuk besar hingga 350 darjah F (175 darjah C). Panaskan ketuhar hingga 400 darjah F (200 darjah C). Rapikan loyang dengan kertas aluminium.

 

þ  Langkah 6

Bekerja secara berkumpulan, masak ayam, kumpulkan di dalam minyak yang panas dan sehingga keemasan sedikit di kedua-dua belah bahagian, kira-kira 1 minit setiap sisi. Pindahkan ke loyang yang telah siap. Taburkan garam dan serbuk lada merah ke atas.

 

þ  Langkah 7

Bakar dalam ketuhar yang telah dipanaskan sehingga anda dapat mendengar mentega mula mendesis di atas loyang, 15 hingga 17 minit. Baca segera termometer yang dimasukkan ke tengah dan hendaklah membaca sekurang-kurangnya 165 darjah F (74 darjah C). Biarkan rehat selama 5 minit sebelum dihidangkan.


Fakta Pemakanan

Setiap hidangan

790 kalori; protein 59.5g; karbohidrat 62.2g; lemak 38.3g; kolesterol 268mg; natrium 1656mg.



Rujukan: 

Link laman sesawang :https://www.allrecipes.com/recipe/236703/chef-johns-chicken-kiev/


BUKTI KEHADIRAN MINGGU 10

Bahagian belakang buku Jom Tulis Tesis

 



 

No comments:

Post a Comment

BBN3402SATU2020: PENTERJEMAHAN BERBANTUKAN KOMPUTER

Terjemahan Berbantu Komputer? haa apa tu. Mesti terjemah perkataan je kan? seronok ke? Dalam menterjemah sudah pasti seronok. Sebab apa sero...